Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?
Jeg noterer meg at det også her tydeligvis er mange som tror at å innføre republikk betyr at vi må, eller bør, arrangere presidentvalg der de folket stemmer på president. Det behøver vi naturligvis ikke. Vi har en stortingspresident allerede. Hvis vi avsetter kongen rykker alle i landet automatisk opp et nivå i hierarkiet, og stortingspresidenten blir statsoverhode. Vi trenger ikke å arrangere noe som helst, og vi trenger ikke større organisatoriske endringer heller; jeg antar at en av visepresidentene må styre ordet oftere, siden stortingspresidenten må bruke mer tid på representasjon.
Jeg skjønner heller ikke helt at noen, her representert ved Irma, syns det er et særlig problem at kongen ikke har religionsfrihet, og at han tilsynelatende er mot religionsfrihet for konger. Kongen er jo Den norske kirkes overhode, og han har en grunnlovsfestet bekjennelsesplikt. Hvis han tok til orde for noe annet, uten samtidig å abdisere, syns jeg det ville være en upassende innblanding i politiske og juridiske forhold fra en konstitusjonell monark. Vår type monarki er en avlegs ordning av samme type som, og nært knyttet til den statskirkeordningen vi har. Jeg syns det vil være dumt å prøve å koble dem fra hverandre, eller å ønske å avskaffe bare den ene ordningen. De bør avskaffes samtidig. Så kan kirken fritt velge sin egen ledelse, og Harald kan velge seg et etternavn og gøre hva han vil.
Ben "av Guds nåde" Murphy
|