Sv: Gamle mennesker som sjåfører
Jeg tror også det er veldig vanskelig for fastlegene og ta fra eldre mennesker førerkortet. Svigerfar er fastlege og han synes iallefall at dette er kjipt. Mange av pasientene blir veldig lei seg og føler at deres mulighet til å delta på sosiale ting og være selvstendig forsvinner helt og det er jo ganske trist. Veldig mange eldre kvier seg for å bli avhengige av f.eks. barna sine til enkle ting som handling og andre igjen har ikke en gang den muligheten, så jeg forstår dem jo veldig godt. Man er vant til å ha den friheten en bil gir og det er ikke med lett hjerte at man gir det i fra seg.
Samtidig er det jo klart, for min del iallefall, at det er mange eldre som kjører rundt i gatene som aldri skulle hatt lappen lengre. Ikke bare har de problemer med å holde opp farten, ta raske nok beslutninger etc. men veldig mange har jo også begrenset mobilitet og problemer med å kunne få ett godt nok overblikk. Og da blir de jo rett og slett farlige i trafikken.
Senest i dag ble jeg nesten rygget på av en gammel mann(70 ++).
Kom kjørende sakte bortover en 30 sone, og så godt at det sto en bil der på tomgang. Plutselig, da jeg bare var noen meter unna, startet han å rygge. Jeg måtte hive meg på bremsen og hornet, speilblankt som det var sklei jeg jo sakte men sikkert mot hans bil og var bare noen usle cm. unna å få hele fronten min trykt inn. Han kunne ikke ha sett seg bak i det hele tatt og så veldig forfjamset ut over å se meg der-skummelt!