Sv: Frp og kontantstøtten
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Jeg har ikke satt meg inn i alt rundt dette, men for meg virker det intuitivt rimelig at medlemskap i folketrygden er linket til statsborgerskap.
Jeg har bodd i over 20 år i Norge og har vært medlem av folketrygden hele tiden, selv da jeg bare var barn og gikk på skolen (nullskatteyter). Det har aldri vært et alternativ for meg å oppgi statsborgerskapet mitt, og jeg har også registrert Junior i mitt land og han har samme pass som meg.
Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer, men Norge har avtaler med en del land som gjøre at deres innbyggere har overgangsordninger når de flytter til det landet. Andre land som vi (Norge) ikke har avtaler med, der må de innbyggerene regne med å betale f. eks legehjelpen de trenger i en viss periode (6 eller 12 mnd ) før de kan bli medlem av folketrygden. Feks en kompis av meg som ble over hodet forelsket i en jente fra Brasil, de giftet seg og hun ble gravid mens hun var her på turistivisum. De måtte betale en del av svangerskapsoppfølgningen hennes selv, selv om dette er gratis i Norge.