Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Pepperkakehus med limpistol?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-09, 09:29   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehus med limpistol?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Lager man en platting av pepperkakedeig å limer huset på den er det mye enklere å lime med knekk/ smeltet sukker.

Jeg synes hele poenget er at det skal spises. Å lage mat for å kaste et byr meg i mot. Det er jo hele poenget.

Vi lager huset tidligst i midte av advent og knuser i mellomjulen. Vi har aldri vært plaget av støv på huset.

Takk for tipset! Det byr meg ikke så voldsomt imot å kaste et pepperkakehus til 20,- kroner, kjenner jeg. Vi kaster lite mat ellers. Men vi får nå se.

Gammel 25-11-09, 09:30   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Takk for tipset! Det byr meg ikke så voldsomt imot å kaste et pepperkakehus til 20,- kroner, kjenner jeg. Vi kaster lite mat ellers. Men vi får nå se.

20 kroner???? Mine pepperkakehus er langt dyrere enn det. Stygge er de også, men gode ser de ut. Med dropsvinduer, og pynt er det nok noen hundrelapper i huset.

Poenget for meg er at det er noe rart med å kjøpe mat for å kaste det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 09:45   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

20 kroner???? Mine pepperkakehus er langt dyrere enn det. Stygge er de også, men gode ser de ut. Med dropsvinduer, og pynt er det nok noen hundrelapper i huset.

Poenget for meg er at det er noe rart med å kjøpe mat for å kaste det.

Ja jeg regnet ikke med pynten, men hundrelapper kommer det nok ikke opp i her. Pynter med nonstop og melis, og drops/gelatin. Men ungene vil nok spise det, så jeg lover å ikke bruke lim i år heller. Skal enten få mannen til å lime det med sukker, eller prøve Muskat sitt melistips over her.

Gammel 25-11-09, 09:39   #4
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Det går helt fint med vanlig melis altså, jeg lover! Det gjelder bare å lage melisen tykk nok, og muligens blande egg i (jeg brukte uten og det gikk helt fint). Vi lagde to pepperkakehus i fjor, mannen monterte det ene, og jeg det andre. Han insisterte på at det eneste som dugde var smeltet sukker, mens jeg nøyde meg med melis. Etter mye svetting, innvendig banning og sverting (ungene var jo til stede ) og brente fingre så måtte han kapitulere og hente fram limpistolen. (Og da var mitt hus forlengst ferdigmontert og jeg var godt i gang med pyntingen. ). Så joda, limpistol fungerer finfint, men det gjør altså melis også og attpåtil er det spiselig. (For de som spiser husene, vi pleier ikke å gjøre det.)

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.