Sv: Frp og kontantstøtten
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Dvs. jeg skal ha krav på nøyaktig samme sosiale stønader som utenlandske borgere som bor i Norge har.
Jeg kan ikke se at det er så innlysende. Det å være nordmann i utlandet og det å være utlending i Norge er to helt forskjellige situasjoner, og jeg er ikke enig i at det er innlysende at disse to gruppene skal ha krav på nøyaktig det samme.
Dersom regelen i Norge er at man kan få kontantstøtte hvis man enten bor i Norge (uavhengig av statsborgerskap) eller er norsk statsborger og bor i EU, så er jo denne regelen lik for alle. At du ikke oppfyller kravene, betyr jo ikke at regelen ikke er lik for alle - det betyr bare at regelen ikke omfatter folk som er i din situasjon. (Så må du selvsagt gjerne mene at regelen burde være annerledes, det er ikke det.)
(For jeg regner med at du ikke mener at det landet du bor i, nødvendigvis må gi deg de samme stønadene som Norge yter til utlendinger som bor her? For land har jo ulike velferdsordninger og ulike regler, og selv om f.eks. Nederland ikke gir sine innvandrere samme sosiale rettigheter som nederlendere, så betyr jo ikke det at ikke Norge kan gi sine innvandrere samme sosiale rettigheter som nordmenn. Norge har jo generelt sett bedre offentlige stønadsordninger enn ganske mange land.)