Sv: Pepperkakebyen knust
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg synes ikke politimannen er helt på jordet. Jeg har vært vitne til en god del hærverksepisoder på ulike skoler jeg har jobbet på. Min erfaring stemmer med det politifyren sier: Det er alltid gutter som gjør den type hærverk. Jeg sier ikke at jenter ikke kan være voldelige også, men da går det gjerne ut over personer. Tilsynelatende umotivert hærverk er, enn så lenge, en guttegreie.
Spørsmålet er vel om han burde sagt det i media, men jeg ville blitt oppriktig forbauset, og villig til å bygge hele pepperkakebyen opp igjen helt på egen hånd, om Raa ikke har rett. både med hensyn til kjønn, og sosial status på gjerningsmennene. Mener dere virkelig at dette like gjerne kan ha blitt utført av høyst normale, ressurssterke ungdommer, uavhengig av kjønn? Mener dere at Raas påstand er feil, eller at den er riktig, men at han ikke burde sagt det? 
Hvorvidt han har rett eller ikke er irrelevant. For det første henviser han til funksjonshemmede på en særdeles nedlatende måte: "Nesten tilbakestående", eller hva det nå var han uttalte. For det andre er det svært stigmatiserende overfor unge mennesker som har opplevd nederlag i skole, sosialt, innen idrett osv. når han hevder at ingen andre en "slike" kan begå simple handlinger som dette. Det er rett og slett motbydelig, og helt uakseptabelt at en offentlig person uttaler seg slik. Det går an å bruke hodet selv om man er forbannet.
|