|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab
Du synes ikke forbud mot religiøse symboler er diskriminerende, nei. Men sånn uten å gå inn på den debatten: Du argumenterte ut fra at "gamle Olga" kunne bli stresset av en ambulansesjåfør med hijab, og at dette er noe man bør unngå. Jeg påpekte at det er problematisk å bruke dette argumentet, fordi det finnes så mange trekk ved ambulansesjåfører som kan stresse personen som skal hentes. Kanskje "gamle Mustafa" vil bli stresset av å bli hentet av en kvinnelig ambulansesjåfør med kort hår - betyr det at det er greit å nekte kvinnelige ambulansesjåfører å ha kort hår?
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab
Det er klart jeg argumenterer utifra hva jeg synes og tror, hvem ellers, liksom. Jeg tror at det er klin umulig å ta alle mulige hensyn i samfunnet. Det kan jo hende at neste pasient ambulansen frakter til sykehus reagerer på at en av arbeiderne ligner på eksen og dermed blir litt stresset, men det sier seg selv at det er umulig og unødvendig å forby folk å ligne på eksen til denne pasienten. Jeg tror nå likevel at folk flest reagerer på religiøse hodeplagg og symboler og ikke så mye på kortklipt hår (med mindre det pågår en hellig krig mot kortklipt hår et sted jeg ikke har fått med meg?), og kortklipt hår sier ikke så mye annet om den personen enn at håret er kort. Det eksisterer derimot ofte interne regler som angår de ansattes hår og utseende. På en tidligere jobb måtte jeg gå med håret samlet eller opp. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Jeg nevnte det med kort hår på kvinner fordi det er en del religioner/religiøse retninger som mener at kvinner skal ha langt hår. Beklager at jeg ikke sa det eksplisitt.
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Og du vurderte ikke nytten av en turban eller hijab til dette formålet?
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijabDet er en morsom diskusjon her. Og den diskusjonen går jo egentlig ikke ut på om det er OK å gå med hijab eller ikke, men hvordan man skal skape endringer i samfunnet. Og det er den samme gamle storyen: Pisk eller Gulrot. Skal folk som er skeptiske til hijab få den "tvunget på seg" for å normalisere bruken eller skal man vente til de som bruker hijab selv har greid å presse frem en akseptanse for bruken (det kommer til å komme en akseptanse for det før eller siden)?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|