Sv: Frp og kontantstøtten
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
At du, som er norsk statsborger, men er bosatt i utlandet, ikke rett på kontantstøtte, er en helt annen sak og ikke et spesielt relevant argument i diskusjonen. Heller ikke at du ikke fikk nederlandsk barnetrygd da du bodde i Nederland.
Det er jo akkurat det jeg synes da, Skilpadda, at det faktisk er ganske så relevant, være seg det er bare meg eller flere tusen norske mødre i utlendighet det gjelder. Reglene skal være like, ellers ingen regel! Dvs. jeg skal ha krav på nøyaktig samme sosiale stønader som utenlandske borgere som bor i Norge har. Noen form for rettferdighet bør det da virkelig være, og noe annet er jo helt på trynet. Men meg om det. Man står seg selv nærmest, det er helt klart.
Jeg gidder i alle fall ikke å late som om jeg synes mer synd på utenlandske innvandrere i Norge fordi de evt. ikke skulle få kontantstøtte ,og at det er så riv ruskende galt at de ikke får det, så lenge jeg ikke har krav på det heller, som norsk statsborger som DESSUTEN betaler skatt.
Egentlig fikk jeg lyst til å fortelle enda en skrekkhistorie fra norsk trygdevesen og norske trygderegelverk i forhold til det å få tilgodesett utgifter til medisiner i forbindelse med prøverørsforsøk, som man har krav på. Min sak gikk helt til Rikstrygdeverket ,og daværende helseminister Dagfinn Høybråten hjalp meg faktisk gjennom tulle-regelverket med sin innstilling hvor han påpekte feilene til trygdevesenet. Men jeg lar være, for jeg VANT saken, og trygdekontoret og alle underinstanser måtte krype til korset og innrømme sin irriterende manglende kunnskap om lover og regler de har å forholde seg til.
Er det rart at trygde-kjeltringene gnir seg i hendene der de sitter og nipper til sangria i halvfylla på solkysten... ?