Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakkeregler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 02:16   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Vi har ikke forbud mot annet enn yoghurt. Grove vafler, nugatti på brødskiva, frokostblandinger - you name it. Velkommen til oss. Det er kun yoghurt som vi har en felles enighet om at vi sier nei til. …

Finn fem feil, liksom. Nugatti er lov, men yoghurt er fy!

Gammel 15-11-09, 02:24   #2
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Finn fem feil, liksom. Nugatti er lov, men yoghurt er fy!

Følg med nå: Vi oppfordrer foreldrene til å lage næringsrik og sunn frokost. Kostholdsforedraget holdes hver høst for nye foreldre. Men jeg står ikke vakt i døra og sjekker frokosten deres. Yoghurt, derimot er ikke noen greie hos oss. På linje med kake på bursdagen. Jeg skjønner ikke at dere blåser dette sånn opp? Mener du at barnet ditt lider nød om det ikke har tilgang til yoghurt i barnehagen? Min unge spiser yoghurt en gang hvert jubelår, nettopp fordi jeg mener at dette er ikke mat og fordi jeg fikk karamellsjokk da jeg hørte kostholdsforedraget første gang for noen år siden. Er det kanskje vi voksne som takler dårlig forbud som gjør at dette blir så grusomt?

Gammel 15-11-09, 02:34   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Følg med nå: Vi oppfordrer foreldrene til å lage næringsrik og sunn frokost. Kostholdsforedraget holdes hver høst for nye foreldre. Men jeg står ikke vakt i døra og sjekker frokosten deres. Yoghurt, derimot er ikke noen greie hos oss. På linje med kake på bursdagen. Jeg skjønner ikke at dere blåser dette sånn opp? Mener du at barnet ditt lider nød om det ikke har tilgang til yoghurt i barnehagen? Min unge spiser yoghurt en gang hvert jubelår, nettopp fordi jeg mener at dette er ikke mat og fordi jeg fikk karamellsjokk da jeg hørte kostholdsforedraget første gang for noen år siden. Er det kanskje vi voksne som takler dårlig forbud som gjør at dette blir så grusomt?

Poenget, D'Arcy, er at forbud bør være gjennomtenkt og logisk. Det er ikke dette forbudet. Og husk på at det er delte meninger om hva som er næringsrik og sunn frokost. Jeg sender ofte med en liten Danonino til lunsj, og jeg skal ha meg frabedt å få kommentarer på det fra en lærer som skulle mene noe om det. Mitt barn lider ikke noe nød, men det er prinsippet det er snakk om! Og det er litt tåpelig å kalle det å "blåse det opp", du kan like gjerne sette det på hodet å si at det er tåpelig å innføre et lite gjennomtenkt forbud. Men så lenge alle foreldrene syns det er greit så er det det samme for meg.

Gammel 15-11-09, 09:35   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ingenting i veien for at du da kan servere yoghurt hjemme og på den måten få dekket kalsiumbehovet hans der. Vi har kun matpakke til frokost i barnehagen og å gå fram til klokken 11:00 (når vi spiser lunsj) med bare en litago-yoghurt i magen - det er ikke godt nok.

Jeg har ikke noe sted nevnt yoghurt som eneste matvare. Da er jo problemet mengde og sammensetning, ikke yoghurten i seg selv. I ukedagene spiser ikke Glitterbarnet brødmat hjemme, derfor spiser han heller ikke yoghurt hjemme. Melkeprodukter bør så vidt meg bekjent inntas sammen med grovt brød, da får man utnyttet næringspotensialet maksimalt.

Og det er gjerne sånn at barn i dag har oftere 3-4 selskaper i forbindelse med en bursdag enn ingen. Så om det er viktig for deg at barnet ditt får kake/sukker/yoghurt, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke du kan kjøre den linjen hjemme.

Det er en voldsom kategorisering at "barn i dag" ofte har det slik. Ja, sønnen min har det, men mange av barna i barnehagen har ikke det. De har ikke noen fest med kompiser utenom feiringen i barnehagen, ei heller har de noe særlig familie som kunne gitt store familieselskaper. Det er godt du vet at alle femti hos dere har så mange selskaper da. Det er for øvrig helt idiotisk fremstille dette som "hvis det er så viktig for deg at barnet ditt får i seg sukker", det er ikke det det handlet om, ser du virkelig ikke det?

Det er ofte ikke snakk om en yoghurt som del av et variert kosthold

Eh, jo. Igjen, hvis det er variasjonen som er problemet, så ta opp det, ikke forby en matvare som i mange tilfeller er sunn.

I stedet for at bursdagsbarnet skal bli møtt i garderoben om morgenen med "Hva har du med til maten i dag? Sjokoladekake? Ææææææsj, det liker ikke jeeeeeeg!!".

Hvis det er slik i deres barnehage så vet jeg hva jeg syns dere bør jobbe med, og det er ikke kosthold. Holdninger, vennskap og respekt burde virkelig settes høyt på dagsordenen.

Vi har ikke forbud mot annet enn yoghurt. Grove vafler, nugatti på brødskiva, frokostblandinger - you name it. Velkommen til oss. Det er kun yoghurt som vi har en felles enighet om at vi sier nei til. Det har enda ikke skjedd at barn har tatt med etter at vi innførte dette, så jeg ser ikke at dette er noe stort problem.

Hæ? Forby det som kan være sunt, men tillat det som ikke kan være sunt i det hele tatt? Det der er jo fullstendig hull i hodet.

Sist redigert av Tallulah : 15-11-09 kl 10:14. Årsak: slurvefeil
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.