Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?
Nei, seff ikke. Eller, jo. Men, altså:
Feks har mitt valg av far til mine barn vært et særdeles godt valg. Valg av bosted. Valg av utdanning. Valg av venner. Valg av livsanskuelse.
De fleste av mine praktiske valg er gjort ut fra det jeg har klart å skaffe meg av kunnskap. Jeg kunne aldri kjøpt bil, barnevogn eller oppvaskmaskin uten å sjekke rundt. Jeg vet stort sett alltid hvorfor jeg gjør ting.
Av og til går temperamentet mitt utover de gode strategiske valgene. Av og til tenker/skriver jeg før jeg snakker og det er ikke så smart. Jeg elsker ikke meg selv høyt nok til å la være å røyke, men jeg elsker ungene mine høyt nok til å ikke røyke når jeg er gravid. Og blant alle de kloke og gode valgene mine, er det innimellom noen valg som er tatt i latskap, med kort perspektiv, av egoistiske hensyn og i ren hedonisme. Noen fordi jeg ikke vet bedre og noen mot bedre vitende. Men det er forskjell på ting, syns jeg. Det er forskjell på å ta en sjokoladebit og droppe forsikring på huset. Det er forskjell på å ikke gidde å shoppe strømlverandør og la være å sikre ungene i bil. Det er forskjell på å ikke prioritere trening en kveld og drikke seg drita hver kveld.