Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?
Pia - 
Altså - det jeg mener er at når man velger noe så velger man ut fra de parametrene man selv vektlegger. For eksempel kan man tenke at i dag orker jeg ikke å trene fordi jeg er sliten og det regner. Jeg vil heller ha godt av å slappe av i dag og trene en annen dag.
Jeg mener at dette ikke er et dumt valg og vil dermed da si at om man velger dette så har man ikke gjort noe dårlig valg. Man har vektlagt forskjellige ting og valgt det man mente var best der og da.
På samme måte kan man kjenne at man muligens er så irritert at man er en millimeter unna å skjelle ut ungene sine uten at de fortjener det. Da kan det være et godt valg å gå ut og ta seg en røyk isteden.
Det jeg forsøker å få frem uten å lykkes særlig godt her er at man i det siste eksempelet selvsagt heller skulle sluttet å røyke og vært blid og satt seg ned med barna og lært dem om kildesortering isteden, gjerne mens man sådde tomater og bakte boller. Men der og da så var det ikke et tilgjengelig valg. Valget sto mellom ren utskjelling eller en time-out med en røyk. Da er det ikke et dumt valg med en time-out og en røyk selv om det ikke er bra å røyke.
Senere har man kanskje en valgmulighet på å slutte å røyke, og da kan man velge å bruke den. Det er da smart.
Da jeg var tenåring og i opposisjon og skulle markere meg så var de tingene det var naturlig å velge rusmidler, røyk og musikk. Jeg valgte å begynne å røyke og å spille bråkete og høy musikk. Ikke rusmidler. Jeg burde selvsagt valgt kunst og økologisk mat, men det ville ikke gjort nytten. I dag er jeg røykfri fordi jeg altså da har fått livet slik at jeg kunne velge bort å røyke etterhvert.
Jeg er usikker på om dette ble det aller minste klarer egentlig? 
|