Sv: Gårdsbil?
En pick-up kan vel egenlig høres ut som en god ide, spesielt også med tanke på at man snakker om muligheten til å unngå bruk av henger, at de gjerne har 4WD og registert som varebiler blir de billige. En del slike biler blir gjerne også veldig enkle konstruksjoner og er solid bygget.
Alternativet kan jo også være en litt eldre SUV.
Men hva... her blir det vanskelig å si noe uten å ha en viss formening om hvor mye penger det skal legges i det. Ser man på en del av bilene jeg tror kan være aktuelle er vel det største problemet at mange av dem er plaget med mye rust og at de kan være veldig hardt brukt. Såpnn ut i fra hodet blir det vel Nissan King Cab, Mitsubishi L200 og Toyota Hilux som er det mest aktuelle når det gjelder pick-up. Hvor stor henger de kan trekke vet jeg ikke, men vil vel tro at det er en del. I tillegg har man jo noen amerikanske alternativer som blir store og tørste - for så vidt enkle i konstruksjonen, men hvordan kvaliteten blir vet jeg egentlig ikke helt...
En del av disse bilene selges som varebiler, men kan være personbiler. "Cab'en" har plass til bakseter, men det er satt opp vegg og setene tatt bort. Hos en del følger slike med. F.eks. kan det være at hvis man kjøper en slik bil som f.eks. er åtte år gammel koster det ikke mye å få på plass setene og hvite skilter - evt. at man venter til bilen er ti år og bare betaler gebyr for endring av vognkort.
Merk at ikke alle pick-up-er er 4x4 selv om de ser litt røffe ut, så sjekk - en del av dem kan leveres både som 4x4 og vanlig 2WD.
Mer over på SUV kan man jo se på Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol og Suzuki Grand Vitara XL7. Land Cruiser blir vel også aktuell, men kanskje raskt for dyr om det ikke skal være veldig gammelt.
Spørsmålet blir jo også hvor mye man ser for seg at dette evt. skal brukes ellers også.. blir det noe man ser for seg brukes også til daglig litt, blir det litt andre krav på en del områder....
|