Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg hører hva du sier, smilefjes, men det blir litt, jeg vet ikke, deterministisk? Og veldig binært: Enten er man et hjelpeløst offer for en tilstand, eller så har man full kontroll, liksom?
Nja - ikke fullt så gæli kanskje. Men noe ala. Noen ganger kan man ikke velge de beste løsningene. Da får man velge mellom det som er valgbart. Jeg skulle jo gjerne veid ti kilo mindre og vært ti år yngre med bedre humør - men det er ikke valgbart. Dog er det valgbart for meg i dag å ikke spise usunn mat og å trene, så da velger jeg det. Det er valgbart for meg i dag fordi jeg ikke lenger har en selvfølelse som stopper meg i å kunne ta riktig valg på dette. Det var derimot et problem før. Dermed har jeg altså i dag valgalternativer jeg ikke hadde før på noen områder og kan dermed velge totalt bedre nå enn før. Sånn bygger man sakte opp sin verden til å bli litt bedre. Gjennom å ta de riktige valgene ut fra de alternativene som er tilgjengelige for den enkelte. Gjøre så godt man kan og forsøke å la være å ødelegge for seg selv.
|