Sv: Noen influensatall
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Nettopp.
Hysteriet består i at man kan DØ selv om man ikke er gammel og skrøpelig. Tross alt er en mann i sin beste alder langt mer verdt enn bestemor.
Ja, jeg skjønner jo det. Men risikoen (rent statistisk sett) er vel mange ganger større for at ett av mine barn blir drept i en trafikkulykke enn at de blir alvorlig syke av svineinfluensa. Jeg tror dette handler om myndighetenes noe klønete informasjonshåndtering, samt at vi nordmenn har en nokså pessimistisk legning. Det er noe med oss nordmenn som får oss til å gå av skaftet når det dukker opp noe som skaker vår lille rosenrøde verden bittelitt.
Jeg hørte forresten at en eller annen medieforsker hadde sett på mediedekningen av influensaen i Norge og Danmark. Hun hadde sjekket antall artikler om svineinfluensa i en måned (oktober, tror jeg) i VG og i danske BT. VG hadde nesten 90 artikler. BT hadde 6. Konklusjonen er med andre ord at denne typen skremselspropaganda selger som hakka møkk i Norge, mens danskene driter en lang en i hele greia, tar en øl og slapper av.
|