Sv: Matpakkeregler?
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Poenget mitt er vel at jeg ofte får inntrykk av at det er foreldrene som problematiserer regelverket, og at dersom alle foreldre hadde respektert at skolen/lærerne har tidsbegrensning på å følge opp alle mulige individuelle varianter som grove vafler istedenfor lys vaffel, så hadde det nok vært litt lettere i hverdagen for dem, og ergo kommer vel det ungene til gode. Jeg liker rett og slett ikke at lærerne må bruke masse tid på å diskutere, følge opp og mase om helt greie regler. Selvfølgelig skal man på foreldremøte og FAU diskutere regler som er omstridt, men at hver og en skal sitte på sin tue og sutre over en vaffel eller 87% sjokolade er bare dårlig samarbeid. Men igjen, det er selvfølgelig viktig at det kommuniserer godt ut til foreldrene, gjerne med en god begrunnelse for regelen.
Resonnementet mitt er likt ditt, men min konklusjon er at skolenikke bør lage regler som de ikke kan håndheve. Derfor bør det ikke lages regler om vafler, boller, rundstykker, horn, pålegg, middagsrester, osv. Forbud mot brus og godteri, og ferdig med forbudene. For alle kan se hvis barnet har med seg sjokolade eller potetgull.
|