Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken kake må man ha til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-09, 21:34   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kake må man ha til jul?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skal lage sitron-varianten av Oreokaka. Det er faktisk enda bedre, synes jeg. Friskere! En bruker her inne la ut oppskrift. Man bytter rett og slett ut Oreokjeksene med sitronkremkjeks (selges bla. på Kiwi), og moussen med sitronfromasj. Og så har man sitronsaft i kremosten. :sikle:

¨
Iset, kan du vera så snill å legga ut oppskift på denne, i dummies-variant

Gammel 08-11-09, 21:54   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kake må man ha til jul?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

¨
Iset, kan du vera så snill å legga ut oppskift på denne, i dummies-variant

Det kan jeg. Jeg vet ikke helt om det var nøyaktig slik hun andre laget den, men jeg tror det, og denne var hvertfall knallgod. Bedre enn vanlig Oreokake, for meg som ikke er så veldig glad i altfor søte, mektige kaker. Jeg skal innrømme at jeg som regel tar juksevarianten når jeg lager fromasjen, bare blander gelé og pisket krem. Men lag gjerne fromasj selv, det er jo opptil hver enkelt. Det er en stund siden jeg laget den, så jeg husker ikke helt hvor mange pakker kjeks jeg brukte heller, men tror det var én pakke siden pakken var større enn Oreokjekspakken. Det skal være ca. 450 gram Oreokjeks, se hvor mye sitronkjekspakken veier.

Se denne tråden for bilder, det er altså Oreokaken, men det er omtrent samme oppskrift, bare andre ingredienser.

Ca. 400-450 gram Sitronkremkjeks (gul pakke med doble kjeks med sitronkrem i midten)
Smeltet eller mykt smør, ca. 100 gram

Kle en rund kakeform med bakepapir i bunnen. Ha ca. halvparten av kjeksene i en food processor og kjør til fine smuler. Tilsett smøret og kjør til en jevn masse. Fordel den i kakeformen og sett kaldt. Resten av kjeksen deles opp i småbiter.

Fyllet:
Resten av kjeksen
6 dl kremfløte
1 pakke Philadelphiaost, myknet
2,5 dl melis (smak evt. til med litt mer, jeg liker det litt syrlig)
1 ss sitronsaft (mer etter behov)
1 pakke sitrongelé

NB: det blir en større mengde sitronfromasj enn sjokolademousse (i originalen), så jeg helte oppi formen til jeg syntes det var passelig, så fikk jeg et par serveringsglass med fromasj utenom.

Kok geléen med 4 dl vann. Avkjøl (men ikke la det stivne). Pisk halvparten av kremen stiv.
Pisk sammen kremost og melis, og bland inn kremen og sitronsaften.
Ha ca. 2/3 av sitronostekremen over kjeksbunnen i kakeformen. Legg oppi halvparten av kjeksbitene og sett i kjøleskapet en stund.

Pisk resten av kremen stiv og bland inn den avkjølte geléen. Bland inn resten av kjeksbitene og ha fromasjen over i kakeformen. La det stivne.

Ha over resten av sitronostekremen og sett kaken kjølig til neste dag.

Jeg har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal pynte denne kaken enda, kanskje noen har tips? Kandiserte sitronskiver eller noe?

Sist redigert av Dixie Diner : 09-11-09 kl 09:17.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.