Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Og/å

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-09, 03:05   #31
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: og/å

Nu har min far og jeg engasjert oss i dette og vi har gjort noen tester som en bok som han har skriver om, boken er om vanskelig gramatikk på svensk, men jeg gjetter at dette også blir riktig på norsk. Man skal altså gjøre noen tester og jeg kan skrive langt om dette, men ettersom faren min kom med en kopi så blir det litt for mye tasting. Testen som passer for denne setningen er følgende to punkter:

Test 1) Om man endrer være til presens og dermed bruker er så blir det. Er du så snill og åpner dette. Du kan da ikke skrive Er du så snill å åpner dette.

Test 2) Sett det til imperfekt. Da blir setningen I går var du så snill og åpnet dette. Du kan ikke skrive I går var du så snill å åpnet dette.

Dette viser at og er det riktige i Nolos setningen.

Her er en test på en annen setningdet (bare for å vise forskjellen).

Setning: Skal vi prøve å/og bli ferdige i dag?

Test 1) Presens. Vi prøver å bli ferdige før kvelden blir riktig, men ikke Vi prøver og bli ferdige før kvelden.

Test 2) Imperfekt: Vi prøvde å bli ferdige i går blir riktig, men ikke Vi prøvde og bli ferdige i går.

Dermed er å riktig i dette eksemplet.

Toffen? Enig?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.