|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Spørsmål om leseopplæring 1.klasse (haster)Dette har ikke guttungen hatt noe om ennå, men du verden så beleilig denne tråden kom, for da vet jeg hva han kommer til å prate om etterhvert.
|
|
|
#2 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om leseopplæring 1.klasse (haster)
Storesøster og mormor har også pyntebokstaver. Det er verre med lillebror som har en C som sies K. Men den tid den sorg. Noe bare er sånn. C skal de vel lære til sist uansett. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Spørsmål om leseopplæring 1.klasse (haster)Takk for nyttig tråd. Jeg synes det er vanskelig. Mazungen kom hjemm forleden med egen bok, men ord som "såmeful" og "blåms" og konstanterte at hun viste iallefall viste at det var en å-lyd i de ordene. At blomst manglet en t så hun selv, men å fortelle at det skulle være o ikke å var vanskelig. Heldigvis hadde jeg besøk av en pedagog og fikk et hint om at skriveglede er viktig og at det ikke enn så lenge skal de få prøv seg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Så flott at Mazungen har knekt koden mellom lyd og bokstaver, og kastet seg over skrivingen. Dette er helt vesentlig for prosessen videre. For meg hadde det falt veldig lett å ikke rette i startfasen av en slik utvikling, og heller frydet meg over dette store steget. Det er ikke viktig at det er rett, men at forholdet mellom lyd og bokstav blir knyttet. En del vil de selv se etter hvert som de får mer erfaring og leser selv, og så veileder man på skrivemåte når de får mer øvelse og trygghet i dette. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg tror nok jeg hadde rettet om jeg ikke hadde vært "mammaforumist" og fått med meg litt der. Etter ditt innlegg nå, Dronningen skjønte jeg plutselig at de er nesten mer grunn til å være stolt av "Såmeful" enn "Sommerfugl", fordet siste ville vært kopiert. Boken hun laget (les et sammenbrettet ark) er arkivert i en minneboks sammen andre viktige ting. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Spørsmål om leseopplæring 1. klasse (haster)1. Den lyden er vrien, Inagh, for den kan skrives både sk, skj og sj. Ikke lett å vite for en liten tass. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jepp. Når ungen skriver såmerful, så viser det at han faktisk har skjønt noe veldig essensielt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg hadde rettet på lillemann, men det er fordi han selv er bevisst på at å-lyden kan skrives på forskjellige måter og stadig spør om dette. Dermed er han åpen for å bli rettet på det. Storebror hadde det ikke fallt inn å rette da han var på samme alder. Jeg ville forresten ikke ha rettet uten at vi lagde en undrestund ut av det. Hvorfor er det sånn at sommerfugl skrives med o og ikke å.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|