Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Isets kraft-frokost!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-09, 14:53   #21
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Isets kraft-frokost!

Iset: Stemmer nok det med Cocosaen ja. Så dere er fortsatt ikke lei av smoothie til frokost? Det er bare av og til vi har det, dvs oftere om sommeren og gjerne også til lunsj. Som alternativ til havregrøt eller havregryn.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 15:43   #22
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Dette hørtes ut som en frokost for meg som slurver og egetlig ikke er så sulten før jeg blir knallsulten en gang på formiddagen. Men må man ha eggene i? Kan man ikke ha noe annet proteinrikt i?

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 18:28   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Iset: Stemmer nok det med Cocosaen ja. Så dere er fortsatt ikke lei av smoothie til frokost? Det er bare av og til vi har det, dvs oftere om sommeren og gjerne også til lunsj. Som alternativ til havregrøt eller havregryn.

Åjodu, dette går i perioder, hehe. Jeg kan gå i et halvt år uten å røre smoothies, og så får jeg dilla. Nå er jeg inne i en god periode der jeg lager smoothie hver morgen, men gi meg en måned eller to så er det slutt en god stund før jeg begynner igjen, tenker jeg.

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

Dette hørtes ut som en frokost for meg som slurver og egetlig ikke er så sulten før jeg blir knallsulten en gang på formiddagen. Men må man ha eggene i? Kan man ikke ha noe annet proteinrikt i?

Må ikke ha egg i, men hvertfall noe proteinrikt. Noen har tofu i, men du kan ha i nøytralt proteinpulver, eller feks. med vanilje- eller jordbærsmak.

Gammel 23-10-09, 19:25   #24
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smoothie er så godt!

Gammel 23-10-09, 21:21   #25
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

FROKOST-SMOOTHIE

2 rå egg*
150 gram frosne bær**
1 lite beger yoghurt naturell (eller annen sunn yoghurt, 100 - 125 ml)
1 banan
3-4 ss Udos Choice (til nøds kan mandler eller valnøtter brukes, ca 15 stk)
B-vitaminpulver (om man har)

For ekstra energi kan man tilsette 1 ss Spirulina eller Udos Opti-green.

Spennende!!
Har du prøvd den med flere eggehviter enn plommer i? (Mer proteiner, mindre fett.) Og kunne det kansje passe med magerkesam i steden for yoghurt?

Men Spirulina.. Var det ikke det som kunne føre til hjerneskader da?
http://fil.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1314576

"mikroalgen spirulin eller såkalte cyanobakterier som hittil har vært ansett som et svært næringsrikt helsetilskudd i konsentrert form.

En helt fersk svensk-amerikansk studie viser imidlertid at det er en sammenheng mellom nervegiften BMAA som finnes i blågrønne mikroalger og nervesykdommene alzheimer, parkinson og als."

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:41   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Spennende!!
Har du prøvd den med flere eggehviter enn plommer i? (Mer proteiner, mindre fett.) Og kunne det kansje passe med magerkesam i steden for yoghurt?

Men Spirulina.. Var det ikke det som kunne føre til hjerneskader da?
http://fil.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1314576

"mikroalgen spirulin eller såkalte cyanobakterier som hittil har vært ansett som et svært næringsrikt helsetilskudd i konsentrert form.

En helt fersk svensk-amerikansk studie viser imidlertid at det er en sammenheng mellom nervegiften BMAA som finnes i blågrønne mikroalger og nervesykdommene alzheimer, parkinson og als."

Spirulina vet jeg ikke så mye om nå, kan sikkert stemme det, aner ikke. Jeg bruker ikke det oppi nå uansett.
Jeg foretrekker plommer fremfor hvitter, da jeg mener de er sunnere og tas lettere opp av kroppen. Rå eggehvite fordøyes dårlig og hemmer opptak av enkelte B-vitaminer, så jeg har gått over til kun eggeplommer nå. Og kesam er jeg ikke glad i, men jeg er av den typen som mener naturlig fett er sunt og bra, så jeg er ikke redd for det.

Gammel 23-10-09, 22:12   #27
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Denne har jeg ikke sett før. Jeg har mengder av bær i fryseren, og burde absolutt bruke dem opp. Høres ut som masse smoothies for meg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 22:20   #28
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du prøvd den med flere eggehviter enn plommer i? (Mer proteiner, mindre fett.)

Plommen inneholder mer proteiner enn hvitten.

Gammel 24-10-09, 01:25   #29
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hvis man har egget oppi helt på slutten og bare lar det surre en 10 sekunder får man ikke eggesmaken som kan komme om man putter eggene oppi først.
Linfrø blir mosede om man putter dem oppi først sammen med en liten mengde frosne bær eller for eksempel et eple i store biter.
Jeg har eksprimentert litt med smoothies i det siste. En skive sitron i en bærsmoothie er og himmelsk.

Gammel 24-10-09, 01:33   #30
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hva med havremel? kan det funke? Jeg har unger som ikke er så glad i klumper osv. Det er vel i prinsippet samme som havregryn, bare malt?

Gammel 24-10-09, 01:48   #31
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Plommen inneholder mer proteiner enn hvitten.

Stemmer.

Men det er jo lett å få i seg mye proteiner uten særlig mye fett om hvittene prioriteres.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-09, 02:22   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Hvis man har egget oppi helt på slutten og bare lar det surre en 10 sekunder får man ikke eggesmaken som kan komme om man putter eggene oppi først.
Linfrø blir mosede om man putter dem oppi først sammen med en liten mengde frosne bær eller for eksempel et eple i store biter.
Jeg har eksprimentert litt med smoothies i det siste. En skive sitron i en bærsmoothie er og himmelsk.

Jeg har eggene i først men kjenner aldri noen eggesmak. Man må bare prøve seg frem. Takk for sitrontipset! Det leste jeg jo forresten nettopp om i ei ernæringsbok (den der danske familien), de skrev at sitron i smoothies gjør underverker.

Men det er jo lett å få i seg mye proteiner uten særlig mye fett om hvittene prioriteres.

Jeg er ute etter fett, jo mer jo bedre.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.