Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Sjette sans"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-09, 18:25   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjette sans"

Men hva er den logiske forklaringen på Anne Elisabeth Westerlund? Så langt har jeg hørt om andre saker der den synske jukset, om spøkelser og mareritt, svaner og greske guder. Hvorfor er det ingen som kan komme med en logisk forklaring på alle de savnede personene Westerlund fant?
For meg er den mest logiske forklaringen at hun faktisk er synsk, (eller hva man nå velger å kalle det) alle andre forsøk på å forklare fenomenet virker oppkonstruerte og lite troverdige.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:30   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hva er den logiske forklaringen på Anne Elisabeth Westerlund? Så langt har jeg hørt om andre saker der den synske jukset, om spøkelser og mareritt, svaner og greske guder. Hvorfor er det ingen som kan komme med en logisk forklaring på alle de savnede personene Westerlund fant?
For meg er den mest logiske forklaringen at hun faktisk er synsk, (eller hva man nå velger å kalle det) alle andre forsøk på å forklare fenomenet virker oppkonstruerte og lite troverdige.

Er ikke den mest logiske forklaringen her at vi ikke har fått gjengitt riktig hva som skjedde? Det er jo også det politimennene som jobbet med sakene sier - at de løste savnetmysteriene ved hjelp av vitneobservasjoner.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:42   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Eller at det faktisk var politietterforskning som gjorde at de ble funnet, slik hundeføreren skrev. Men som avisen ikke syntes var god ... eh, journalistikk.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er ikke den mest logiske forklaringen her at vi ikke har fått gjengitt riktig hva som skjedde? Det er jo også det politimennene som jobbet med sakene sier - at de løste savnetmysteriene ved hjelp av vitneobservasjoner.

Politimennene som ble intervjuet i BT sa noe helt annet. Den hundesaken er jo bare en av sakene. Var det forresten Westerlund? :fikk det ikke med meg: De fløy henne over til Veslandet flere ganger. Høres veldig spesielt ut å fortsette å bruke skattepenger på det, hvis også politiet mener det er humbug.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 23:16   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Politimennene som ble intervjuet i BT sa noe helt annet. Den hundesaken er jo bare en av sakene. Var det forresten Westerlund? :fikk det ikke med meg: De fløy henne over til Veslandet flere ganger. Høres veldig spesielt ut å fortsette å bruke skattepenger på det, hvis også politiet mener det er humbug.

.... men det skal jo ikke mer til enn at den politimannen som styrte pengesekken trodde på det? Altså, om jeg var politisjef og trodde at folk kan være synske, så ville jeg kanskje prioritere å bruke penger på det? Det er jo i seg selv ikke noe bevis på at noen er synsk at de blir brukt?

Jeg for min del har hatt et par sånne "kan ikke egentlig forklare det"-opplevelser, uten at jeg tror jeg har overnaturlige krefter av den grunn. Begge handler om "sanndrømthet". Den ene gangen har jeg vitne, for da fortalte jeg om drømmen, og så var personen til stede da en situasjon som var snodig lik drømmen min skjedde. Dvs, historien rundt det var helt forskjellig, men det var et par detaljer som var skremmende like - to tikrone-sedler (lenge siden ) i en flypostkonvolutt. Selv skriver jeg det på kontoen for tilfeldigheter.

Den andre gangen har jeg ikke vitner, men det var like snodig. Det var da Prinsesse Diana døde. Jeg våknet opp om morgene og hadde drømt at hun var død. Ikke noe om hvordan det skjedde, bare at hun var død. Og det søkk i meg da jeg så det på nyhetene senere den dagen. Men igjen, jeg tror bare det var tilfeldigheter. Jeg har drømt om mange som har dødd senere, uten at de har gjort det i virkeligheten

Ellers er jeg vel agnostiker, ikke ateist, når det gjelder overnaturlige fenomen på samme måte som jeg er mht. religion. Jeg tror ikke, men jeg føler ikke for å misjonere mine holdninger til dem som tror. Jeg sier meningene mine, begrunnet, hvis jeg blir spurt, men latterliggjør ikke deres (med mindre de latterliggjør mine da :barnslig:.

Selv om jeg ikke tror at folk kan snakke med døde, se inn i framtiden, tilbake i fortiden, helberede ved bønn osv, så er jeg åpen for at jeg kan ta feil. Hvis noen slenger harde facts i bordet, så er jeg med, jeg Men er jo litt med tanke på at det er det faktisk ingen som har gjort enda.

Jeg heller til dem som sier at noen bare har hjerner som er ekstremt flinke til å pusle sammen små biter, lodde steminger osv. Litt sånn David Copperfiled-aktige illusjonister.

Mht Snåsamannen og helberedelse så tror jeg rett og slett at mennesker kan uttrette mye ved å tro og ville ting sterkt nok. Placebo-effekten er jo bevist, for å si det sånn. Ganske mange som tror de får blotrykksenkende medisin får senket blodtrykk av placebopiller, feks.

Gammel 23-10-09, 09:13   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ulvefar: jeg forstår argumentasjonen din.

Men det er en gang sånn at mange mennesker i mange situasjoner vil handle basert på følelser i stedet for ut fra rasjonelle argumenter. Følelser er en viktig del av det å være menneske.

Og det er dette aspektet du ser ut til å glemme, når du ender opp i en endeløs argumentasjon, som er rasjonell og vitenskapelig begrunnet. Rasjonelt sett vil jeg si at det er meningsløst å gi bort avskårne blomster, for blomstene dør og blir stygge i løpet av noen dager. Følelsesmessig vil jeg likevel gi bort blomster av og til, og følelsesmessig vil jeg bli glad hvis noen gir meg blomster. Fornuften tilsier at det selvsagt hadde vært smartere med en potteplante, helst en som i tillegg gir noe nyttig. For eksempel gressløk, som kan spises. Men...

Religion, tro, åndelighet, sjette sans, healing, tankeoverføring, skjebne, vardøger, gjenferd, hjemsøkte hus - du kan argumentere til du blir blå i ansiktet. Det har gått en serie på TV, husker ikke hvilken kanal, som heter "Haunted homes" (tror jeg). Der går de inn med et team, hvorav en er synsk, en er nysgjerrig, og en er skeptisk. Til tross for at skeptikeren aldri finner noe som helst, ingen beviser på verken temperatursvingninger, stråling, bevegelser, eller noe som helst, så tror folk at det var noe der likevel.

Argumentet kan gjerne være: "Jeg vet det er lite sannsynlig, men..."

Dette er jo for så vidt også grunnen til at folk tipper Lotto. Det er lite sannsnlig, men...

Med barna mine har jeg innsett at rasjonell argumentasjon bare nytter frem til et visst punkt. Jeg kan forklare at det ikke finnes spøkelser. Og barnet kan si "Jeg vet det, men jeg er redd for det likevel". Når jeg ser på "Haunted homes" og lignende programmer, så ser jeg akkurat det samme. "Jeg vet det ikke finnes, men jeg er redd likevel".

Og hvem er det som ender med å yte faktisk hjelp til de som er redde? Jeg tror det er sjelden at du kan argumentere folk til å føle seg trygge. De som får dem til å føle seg trygge er de som sier: "Ja, jeg tror på deg. Jeg ser det du ser. Og jeg kan si noe på latin, lukke øynene og drive spøkelsene gjennom portalen til den andre siden. Slapp av, jeg har gjort dette mange ganger før."

Du vil aldri greie å argumentere rasjonelt i mot religion eller åndelige ideer. Du forventer at man skal lytte til hverandres argumenter, men man snakker forbi hverandre, når den ene snakker vitenskap og den andre snakker tro. Hvordan kan en følelse være feil?

Nå sporer jeg av, men jeg har en venninne som var igjennom en traumatisk skilsmisse. Hun var så glad i mannen, men han behandlet henne dårlig. Alle rundt henne prøvde å få henne til å forstå hvor dårlig hun ble behandlet. At hun fortjente bedre, at mannen var en drittsekk, at han ikke var glad i henne. Men hun TRODDE på kjærligheten. Hun trodde på mannen. Vi rundt henne skjønte ikke hvordan hun ikke kunne se for en drittsekk han var. Og vi argumenterte, og argumenterte. Og hun gikk i forsvar, og forsvarte drittsekken. Jo mer vi argumenterte og forsøkte å få henne til å forstå at hun tok feil og mannen var en drittsekk, jo mer forsvarte hun ham og klamret seg til ekteskapet. Dette er også følelser. Du kan ikke argumentere i mot følelser. Du kan ikke slå vitenskapelige bevis i bordet, og få et menneske til å føle annerledes. Følelsene kommer innenfra.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 09:16   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvordan kan en følelse være feil?

Sa den pedofile ...

Gammel 23-10-09, 09:39   #7
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

bina: Godt sagt, og jeg er enig i alt sammen.

(Bortsett fra at "en følelse ikke kan være feil". Enten mener du "faktafeil" og i så fall er det åpenbart ikke riktig. Eller så mener du "en feil reaksjon", noe som i beste fall er en sannhet med modifikasjoner da det er fullt mulig å være skrekkslagen for noe som ikke er noe å være redd for, eller bli lei seg fordi man misforsto en velment handling. Eller så mener du "moralsk feil", og i så fall will I beg to differ, det er mange følelser som fører til onde handlinger. )

Jeg har da ingen tro på at jeg med rasjonelle argumenter skal overbevise alle om at det ikke finnes spøkelser. Hei, det er jeg som maser om empiri her, jeg har observert dét!

Men det betyr ikke at jeg ikke mener det er verdt å prøve. I det minste kan man balansere og være en motvekt mot autoriteten til eksorsister og synske. Folk må gjerne grøsse litt godt av den mumlende kallen som driver ut ånder fra kjelleren og tro det var ham heller enn rørleggeren som fikk lydene til å bli borte. Men jeg ønsker meg ikke tilbake til et samfunn hvor de rasjonelle stemmene er tause og åndemanerene har makten. Fra innelukkede menigheter i Sverige til heksejegere i Zambia, madrasaer i Afghanistan og UFO-sekter i USA er det lite som tyder på at samfunnet blir bedre når troen får styre alene.

Forresten, du later også til å tro at det er en slags motsetning mellom følelser og fornuft. Men det er egentlig to sider av samme sak. Vi har en evolusjonshistorie som antakelig forklarer en del om hvorfor vi er disponert til å tro, føle og tenke som vi gjør. Det er, bokstavelig talt, en del logikk i galskapen og omvendt. Jeg skal skrive mer om det et annet sted.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 23-10-09 kl 09:45.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 11:00   #8
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Man kan sikkert diskutere til man blir blå ,men en ting står jeg for at man skal respektere at andre tror og andre ikke. Bina : Hvordan kan en følelse være feil?
Sitron svarte : Sa den pedofile ...

Den var en tåpelig Sammenligning !!
Jeg har mange ganger at følsen av noe kommer til å skje og hva som kommer til å skje.
Det stemmer hver gang! En gang gikk jeg med sommerfugler i magen i flere uker.
Noe kom til å skje og det gjorde det,traff samboeren min som jeg har holdt sammen med i over 11 år.Han kom fra en annen kant av landet så jeg ante ikke hvem han var.

Vi får nok vite med sikkerhet den dagen vi ikke er mer, om det er sant og virkelig at den andre siden finns eller ikke.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.