Sv: Når barnet ikke får til det sosiale livet
Jeg kjenner meg enda bedre igjen når du nå kommer med flere detaljer, jeg kjenner igjen både meg selv og sønnen min. (Og det har gått bra med meg, altså! ) En ting som det høres ut som hun trenger, er noen tips til hvordan man snakker med andre. Enkle ting, som Jessica nevner, som å svare når noen sier noe hyggelig til henne. Si eksplisitt til henne at de andre jentene sier hyggelige ting til henne fordi de liker henne, og at da er det hyggelig å vise at man hører det og blir glad, for ellers kan det hende de ikke skjønner at hun liker dem. Går det an å invitere en av disse jentene med hjem en gang? Hvis hun er som min gutt, så er det veldig mye enklere å leke med ett annet barn hjemme hos seg selv, enn å orientere seg i en gruppe på skolen.
Det er fint at hun spiller fotball og trives med det. Da er det en sammenheng der hun hører til og i stor grad vet hva som forventes. Er det noen av lagkameratene det kan passe å invitere med hjem? Går de på laget hennes på samme skole? Og er det noen andre fritidsaktiviteter hun kunne tenke seg å være med på, som vil være bra sosialt for henne? Speideren, for eksempel, det tenker jeg meg blir litt mer sosialt og lettere å bli kjent med andre, samtidig som det er en ramme og faste "oppgaver" og sånt, som kan gjøre det tryggere for henne.
Det er sårt og vondt når det ikke ser ut til å fungere helt for barna sosialt. Men det høres ikke umulig ut, når det er mange som liker henne, og hun også har en gruppeaktivitet utenom skolen som hun trives med. Det kan være et poeng å vinkle samtalene med henne på en positiv måte; snakk om alt hun kan og får til, om at hun er snill og grei, og at det er en bra ting og gjør at folk liker henne, men at andre ikke har lov til å være slemme eller få henne til å gå med på ting bare fordi hun er snill. Ikke si at hun ikke skal være venner med A, men at når man er venner, så er man snill mot hverandre og lar den andre være med og bestemme hva man skal gjøre. Og prøv å finne ut hvem av de andre jentene hun ser på som venner (eller potensielle venner) og om hun har lyst til å be dem med hjem for å leke etter skolen, kanskje? Evt. snakke med foreldrene deres først, hvis dere kjenner dem, og si at datteren deres liker NN, men er litt sjenert og ikke helt tør å invitere selv?