Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg syns ikke de to tingene kan sammenlignes. Det å slå opp i Felleskatalogen er en viktig grundighet, fordi medikamenter kan være endret, det kan være noe legen ikke husker om bivirkninger eller kontraindikasjoner, og det handler om folks helse. Men det er ingen som dør om jeg bommer på et komma. 
Nei, det er klart det å være en flink lege kommer i en annen viktighetsklasse enn det å være en flink språkbruker. (Samme hva Dave Barry sier. ) Men hva det vil si å være flink kan man jo godt sammenligne likevel. En flink lege husker mange viktige ting i hodet, men ikke nødvendigvis alle detaljene for alt, så for å være sikker, sjekker hun en pålitelig kilde før hun uttaler seg. Og en flink språkbruker gjør kanskje det samme. (Men jeg tror legesammenligningen passer best med en språkbruker som uttaler seg om språk, f.eks. i en diskusjon eller når man blir spurt om hjelp. Å skrive korrekt uten å slå opp ting hele tiden blir kanskje mer som å leve sunt uten å sjekke med lærebøkene hva det innebærer hele tiden. Men er man usikker, bør man sjekke, enten det er språk eller helse det dreier seg om.)