Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn som misjonerer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 09:54   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som misjonerer

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men du så ikke hva som sto på lappen? Er du sikker på at det ikke var en innbydelse til konsert med barnekoret i kirka for eksempel? Den typen "reklame" har jeg sett barn være med å dele ut, og det synes jeg er helt greit, de inviterer bare folk til å høre at de synger.

Ja, jeg er sikker på det. Det var en helt typisk "forkynnelsesbrosjyre". Jeg har tatt i mot nok til å kjenne dem igjen altså. Dette var også i Olso sentrum, og ikke i en bydel i nærheten av en lokal kirke.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nå vet ikke jeg hvilken religiøs gruppe dette var og hvordan dette foregikk, men dette har visse likhetstrekk med det som ble diskutert i forhold til at enkelte tok med barna sine i demonstrasjonstog til støtte for Palestina tidligere. De som hadde med barna sine opplevde at dette var naturlig å gjøre, at barna var trygge og at de var i god avstand til det som skjedde, klare til å trekke seg unna om noe skulle skje. Likevel var det mediaoppslag om foreldre som brukte barna sine som et virkemiddel i en konflikt de ikke har mulighet til å skjønne rekkevidden av. På samme måte kan det godt være at disse foreldrene opplever at de har med seg barna på noe som er naturlig og trygt i livet deres, men at det ser helt annerledes ut fra utsiden.

Nja og njei. Jeg skjønner sammenlikningen, men syns allikevel ikke det er helt sammenliknbart. Jeg har ingenting i mot at barn blir tatt med på og innlemmet i religiøse greier, på samme måte som jeg syns fint barn kan være med i demonstrasjoner. Det jeg ikke syns er greit å er å sette bittesmå barn i en sårbar posisjon, som jeg mener ikke kan være godt for psyken deres. I likhet med de barna i demonstrasjonen, som plutselig var midt oppi mer action enn forventet og ble livredde. Hadde foreldrene deres allikevel tatt dem med jevnlig i sånne situasjoner så hadde det vært sannenliknbart.

Jeg ser selvfølgelig at jeg kan lese mer inn i situasjonen fordi jeg er i mot misjonering, spesielt ved bruk av barn. Kan hende han ikke syns det er ille å bli avvist av fremmede på gata, på mer eller mindre høflige måter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:21   #2
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns også dette er helt hårreisende.

For et par år tilbake så ringte det på døren hjemme hos oss, utenfor stod en gutt på 10-12 år, litt nede i veien så jeg at faren stod å ventet. Han hadde en brosjyre i hånden - ungdom mot rus. Han spurte så fint om han kunne få prate med oss om rusproblematikk hos ungdom. Med en søster som på den tiden slet med narkotika, så var jo dette absolutt et aktuelt tema for oss. Jeg tok i mot brosjyren, vekslet noen få ord med gutten før han gikk igjen. Da jeg åpner brosjyren, så faller vakttårnet ut. Jeg kjente jeg ble rasende! Følte at jeg var blitt manipulert.

Har litt vanskelig for å sortere tankene i forhold til hvorfor jeg ble så forbanna som jeg ble. Jeg tror det er fordi når et barn henvender seg til deg så er man mer åpen, man lytter og viser barnet respekt, man tillater det å komme mer "inn" enn en voksen person. Jeg følte meg løyet til og manipulert på flere måter. I tillegg syns jeg det er grusomt å tenke på den byrden foreldrene legger på disse barna. Det er galt. Rett og slett galt.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:39   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, jeg er sikker på det. Det var en helt typisk "forkynnelsesbrosjyre". Jeg har tatt i mot nok til å kjenne dem igjen altså. Dette var også i Olso sentrum, og ikke i en bydel i nærheten av en lokal kirke.

Nja og njei. Jeg skjønner sammenlikningen, men syns allikevel ikke det er helt sammenliknbart. Jeg har ingenting i mot at barn blir tatt med på og innlemmet i religiøse greier, på samme måte som jeg syns fint barn kan være med i demonstrasjoner. Det jeg ikke syns er greit å er å sette bittesmå barn i en sårbar posisjon, som jeg mener ikke kan være godt for psyken deres. I likhet med de barna i demonstrasjonen, som plutselig var midt oppi mer action enn forventet og ble livredde. Hadde foreldrene deres allikevel tatt dem med jevnlig i sånne situasjoner så hadde det vært sannenliknbart.

Jeg ser selvfølgelig at jeg kan lese mer inn i situasjonen fordi jeg er i mot misjonering, spesielt ved bruk av barn. Kan hende han ikke syns det er ille å bli avvist av fremmede på gata, på mer eller mindre høflige måter.

Jeg mener også at man virkelig ikke skal sette et lite barn i en sånn situasjon enten det dreier seg om misjonering eller politisk propaganda eller whatever, det er noe med at barnet bare ser verden ut fra sitt eget perspektiv og ikke kan ta innover seg hva de voksne rundt tenker og dermed kan finne på å si/gjøre. Men det kan være at du leser endel ekstra inn i situasjonen, det kan for eksempel være et barn som er med foreldrene sine og som nærmest på egen hånd hermer etter de voksne, og som ikke tenker lenger enn å "dele ut lapper til de som går forbi". Og det kan være en fullstendig hårreisende situasjon der barnet har fått instrukser om å prøve å snakke med fremmede på gata for å misjonere. Det siste har jeg imidlertid aldri sett noe sted uansett livssyn, men det betyr slett ikke at det ikke forekommer.

Gammel 14-10-09, 11:20   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn som tigger og barn som misjonerer stiller litt i samme kategori for meg. Ikke at det er like synd på misjoneringsbarna, men jeg nekter å tro at noen av barna gjør det av egen fri vilje.

Jeg har hatt jehovas på døra med to barn på slep. Jeg tror det er lett for mange å lytte til deres budskap i frykt for å såre barna, liksom...

Gammel 14-10-09, 12:04   #5
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Huff, jeg er helt enig med deg, glitter. Dette er ikke bra.

Avsporing:
Min sønn i første klasse utbrøt forleden dag "Tenk at Gud er overalt! Hun er i alle ting og alle steder!"
"Hvem har sagt det?", spurte jeg.
"Mannen i den moskeen vi var i", svarte han.

De har hatt om islam på skolen i høst og besøkte en moske i den forbindelse, men jeg tviler sterkt på at mannen i moskeen sa at Gud var en hun.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 12:45   #6
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg har hatt jehovas på døra med to barn på slep. Jeg tror det er lett for mange å lytte til deres budskap i frykt for å såre barna, liksom...

På slep?? interessant.. guttungen min løper forann fordi han vil ringe på..

Og nei, min erfaring at med eller uten barn spiller ingen rolle på responsen på budskapet.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.