Sv: Verdens sterkeste barn
Opprinnelig lagt inn av Winall Youget, her.
jaja, du ser med logikken... jeg vet ikke hva jeg ser med... det må være enten hjernen enten øynene, men egentlig så tror jeg at det går mest på det følelsesmessige... ettersom jeg elsker frihet
faktisk så pass høyt at jeg respekterer til og med et barns valg... for så snart barnet finner ut at noe ikke stemmer, så vil barnet slutte. det gjør jeg gang på gang, slår aldri feil! jeg tror det er en slags medfødt evne.
jeg tror også at grunnen til et menneske i det hele blir født er at det menneske skal føle seg vel og fri. Fri til å velge, tenke og lære...
Men tenker du at et barn ikke skal rettledes? At det alltid skal få ta sine egne valg? Selv når dette ikke er til det beste for barnet?
Jeg har selv stor tro på friheten, på det å ikke være bundet til alle forventninger og krav samfunnet stiller og det at hvert menneske er sin egen gud, på et vis. Ansvar for egen lykke og hele den pakka der. Men jeg har også stor tro på at menneske ikke kan gå alene. Vi trenger hverandre og det fører igjen med seg at vi må tilpasse oss en smule.
Også barna. De må lære. De må lære at friheten til å velge kommer etter hvert som de har lært andre grunnleggende ting.
Om sønnen min skulle valgt helt selv hva han vil gjøre hadde det blitt sofa og godteri hver dag. Frihet schmihet.