Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-09, 10:40   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har en sønn med en autismespekterforstyrrelse, og får stadig vekk høre at det er jo bare å kutte ut gluten og melk og se om han blir noe bedre. Eh, "bare"?

Vi har nå valgt å prøve ut en kostholdsendring for han, men det er i samråd med leger med ekspertise innen feltet. Å prøve og feile på egenhånd "bare fordi det skal jo være så bra" kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.

Spennende. Men det er også mange som går til fastlegen som ikke har kunnskap på feltet. Og som dermed blir avfeid med at barnet tåler melk og gluten så lenge blodprøvene viser det. Det er også forskjell på allergi, og intoleranse i forskjellig grad.
Jeg tror ikke nødvendigvis det er en ekspertoppgave å utelate melk og gluten i et barns kosthold. Kanskje det er foreldrene som er/blir ekspertene? Foreldrene utelukker ikke disse varene uten å erstatte det med noe annet, de søker tips, erstatninger og oppskrifter og vil kun det beste for barnet/familien.

Når man har utelatt melk/gluten/sukker noen måneder, gjenintroduserer man forsiktig og ser om man tåler matvarene.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 11:07   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er en ekspertoppgave å utelate melk og gluten i et barns kosthold. Kanskje det er foreldrene som er/blir ekspertene? Foreldrene utelukker ikke disse varene uten å erstatte det med noe annet, de søker tips, erstatninger og oppskrifter og vil kun det beste for barnet/familien.

Hvilke foreldre snakker du om nå? Deg selv?

Hva vil du foreslå å erstatte melk og gluten med? Har du gått gjennom en norsk dagligvareforretning og sjekket hvor stor andel av det som finnes der som inneholder melk eller gluten? Prøvd å ta med deg barnet som står på inn på en bensinstasjon for å improvisere et kjapt måltid? "Vil du ha en - eh - en drue, lille venn?"

Hvordan sikrer du inntak av vitaminer og næringsstoffer? Energifortettet diett til det skinnmagre lille barnet som definitivt trenger ekstra fett?

Visste du forresten at det er melk i potetgull? I tannkrem?

Ja, til en viss grad blir man ekspert selv. Men det er utrolig greit å få hjelp fra fagfolk. For oss som fikk brev hjem der det stod at "årsaken til barnets manglende høydevekst, er høyst sannsynlig ensidig kost hjemme", er det også greit å få hjelp til å sjekke at kostholdet er riktig sammensatt.

Jeg vil ikke råde noen til å sette barn på diett uten å sjekke at det faktisk er nødvendig, samt be om hjelp til å sjekke at barnets kost er riktig sammensatt.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:56   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Foreldre blir ikke eksperter nødvendigvis og derfor synes jeg det er viktig med god info slik at foreldre kan lære å skille mellom humbug som er direkte skadelig og måter man kan forholde seg til dette på.

Nemlig. Man skal være veldig ressurssterk og klare å se gjennom den jungelen av (feil)informasjon som finnes der ute, for å kunne klare dette på egenhånd. JEG personlig synes i alle fall ikke at det å kutte ut matvarer fra kostholdet til barn er noe man skal gjøre utelukkende for å prøve seg frem. Jeg mener at foreldre kan bli så blendet av det de ønsker å oppnå at man i de fleste tilfeller kanskje kan ha godt av at en utenforstående holder litt oppsyn. Men da må man velge noen med innsikt. Å gå til fastlegen min hadde vært utelukket, for eksempel.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:58.