|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Men altså, ikke skjønne graps?
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...
Jeg har ikke hørt graps før, men skjønte hva det betydde ut fra sammenhengen, ja. Jeg holder bra på dialekten, fordi jeg har lyst til å gjøre det, men det sniker seg nok inn litt mer bergensk år for år. Jeg tror ikke knoting har noe med verken musikalitet eller selvtillit å gjøre, men at det handler om hvor språklig bevisst man er. Jeg tror nok jeg kan snakke de fleste dialekter hvis jeg vil, dvs, jeg sliter litt med de som har rulle-r, men alt sør for Sogn og fjordane og vest for Voss går greit. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Da jeg bodde på Østlandet snakket jeg nok litt "penere". Jeg jobbet på sykehus hvor det er mange eldre, tunghørte mennesker, og da må man gjerne legge om litt for å bli forstått. Etter at jeg flyttet tilbake til Sørlandet, har jeg gått tilbake til min gode, gamle dialekt.
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...
Jo, ut i fra sammenhengen skjønner jo jeg også hva det betyr. Jeg kunne likevel stilt spørsmålet - "graps??" - fordi jeg da ville vite om dette faktisk var et ORD som også andre bruker, eller bare et tulle-ord som akkurat denne personen brukte der og da. For det er mye av den sorten også. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|