Sv: Anbefal en gresk øy
Påsken er for tidlig for badeferie, ja, og det vil nok være ekstremt dødt på veldig mange av øyene da. (Men jeg skulle tro at det var en super tid for det greske fastlandet. Delfi, Peloponnes!) Vi har en tendens til å havne på greske øyer hele tida, og har hatt det veldig fint der i månedsskiftene mai/juni og september/oktober. Høstferien er fin i Hellas, altså. Det er fortsatt skikkelig varmt i vannet etter en lang sommer, men temperaturene er nede i sånn 25 grader, og kan det bli bedre, egentlig? Og det er mye mindre folk og mye roligere.
Vi har noen runder med øyhopping med unger bak oss. Med én rolig unge kunne vi stort sett gjøre akkurat som før, dra til akkurat de øyene som passet oss uten å bestille noe på forhånd. Med to unger ble det straks litt slitsommere, så vi har gått over til toukersturer der vi tar to øyer (og gjerne en natt på en transittøy) – vi bestiller leilighet på forhånd, for det er som regel vanskelig å finne på stående fot. Det vesentlige her er å ha en dør å lukke mellom barne- og voksenrom om kvelden. Ellers blir man barnegissel.
Vi havner alltid i Kykladene. Jeg liker også Naxos, som de andre nevner, for den er stor og vakker og byr på mye variert. Naxos by er jo ikke særlig barnevognvennlig, men der ville jeg uansett ikke bodd med små barn. Bo heller lenger nedover kysten, omkring Agia Anna eller enda lenger ned. Da får du brukt barnevogna også. Og lei en bil og kjør rundt. Ellers er jeg svak for de bittesmå Småkykladene: Koufonisi og Donousa har søte byer, de mest perfekte strender jeg har sett noe sted, vill natur og ikke noe mer. Ellers liker jeg Sifnos, som også er ganske stor og variert. Prøv Vathy. 
|