Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg er ikke enig i det. Alle kan selvfølgelig bli bedre i alt, men alle kan ikke komme like langt. Alle kan ikke bli fotballproffer i England, alle kan ikke bli toppledere, alle kan ikke få bare toppkarakterer etc.
Alt kommer selvfølgelig på hva man legger i "så langt man vil". Jeg er helt enig i at man ikke kommer noen vei uten å prøve eller øve, men det er ikke gitt hvor langt man kommer heller.
Det er nettopp dette, "så langt man vil". For om man tar fotballproff i England da, så er det jo sånn at det er bare de som faktisk tenker at de klarer det om de gir alt som greier det. Uansett, om et barn har såpass høye mål så må man jo ta en prat med barnet og fortelle at om det faktisk ønsker dette så koster det enormt, og at barnet må ta en vurdering etter hvert om all jobben er verdt det, og at det fortsatt ikke er en garanti.
Uansett, problemet er jo ikke som oftest at barn jobber seg ihjel for å bli fotballproff og så blir rasende når de som 17-åring innser at det ikke blir noe av, problemet er jo at barn ikke skjønner at de blir ikke fotballproff uten å trene masse, at de må gjøre en innsats. Om sønnen min ytrer slike ønsker (Gud forby) så kommer jeg jo til å si at "det krever enormt med innsats, da får du begynne å ta treningen alvorlig nå", jeg kommer jo ikke til å si "det klarer du garantert! Bare øv!"