Sv: Overgrepsbilder av barn
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Spørsmålet i denne tråden er ikke hvorfor det er ekkelt. Det er den ene tingen alle er helt enige om.
Slik har ikke jeg oppfattet tråden. Jeg vil heller si at alle synes det er galt, men at det er uenighet om hvorfor det er galt.
Opprinnelig lagt inn av smilefjes
Spørsmålet er om det at det er ekkelt over enhver grense er nok til å forby noe?
Vi har tydeligvis lest med ganske så forskjellige briller.
Når det gjelder dette med verdi så blir det en subjektiv vurderi]g. En løve har ikke noen problemer med å spise et menneske. For den er menneskets verdi kun kjøttvekta. Mens for de fleste mennesker har mennesker en større verdi enn en løve. Det er mange ting man ikke vil gjøre mot et menneske som man kan gjøre mot et dyr. Fordi vi er mennesker og av samme art. En katt vil ikke fange andre katter og spise dem. For den er katter mer verdt enn mus. For noen få dyrearter så vil de spise egen art - de har antagelig ikke reflektert over verdier.
Jeg mener jo stikk motsatt av deg. Den verdien jeg snakker om er objektiv, den har ingen sammenheng med mine personlige valg og smak. Den verdien jeg snakker om er typisk det som blir beskrevet i buddhismen og i typiske "naturreligioner" feks hos indianere og samer.
Det at jeg mener at et menneske er mer verdt enn et dyr er jo selvsagt sterkt preget av at jeg er et menneske. Og det er på ingen måte en motsetning til at jeg mener at alt liv har en verdi og at alt liv skal respekteres. Men det betyr ikke at alt liv skal respekteres på lik linje som jeg vil respektere ethvert menneske. Da kunne jeg ikke spist dyr, og det kan jeg.
Men dette er en kulturell preferanse. I andre kulturer har det vært praktisert kannibalisme for å ære de døde, man tar opp i seg den dødes ånd. Hos oss synes vi det er greit med organdonasjon - om det er så mye bedre enn kannibalisme kommer vel an på de kulturelle preferansene.
Men en objektiv verdi på alt liv kan man rett og slett ikke sette i og med at det ikke finnes så mange der ute som har et objektivt perspektiv. Med unntak av en viss skaper da, men jeg har ikke trua på en sånn en.
Jeg tror nok at man kan skille mellom hva som er objektivt sant og hva som er subjektivt sant, ved å etterprøve teoriene.