|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barn
En konsekvens av dette blir jo at dersom et barn lugger en hund slik at hunden forsvarer seg og biter så er det greit? Eller i verste fall at det er barnet som avlives? Det blir galt for meg. Er det millimeterrettferdig? Ja. Er det sånn vi gjør det? Nei. Hvorfor? Fordi barnet er et menneske. |
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Dersom et barn lugger en hund, har mye gått galt på veien.
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Og hva så? Det er fremdeles hunden dette går ut over. Fordi den er en hund. |
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes det blir litt sånn vrangbrillementalitet i denne sammenhengen å tolke velferd og rettigheter på den måten, smilefjes. Klart man ikke avliver og spiser mennesker, klart kuer ikke har rett på skolegang. Det blir jo noe ganske annet å mene at ei ku sine rettigheter (som er helt andre rettigheter enn de menneskene har) bør respekteres og tas like mye på alvor som et menneskes rettigheter. For kua kan velferd være rene forhold, mat å spise, et sted å gjøre av avføringen så den ikke vasser i den, tilgang til friskt vann og nok mat, utemuligheter osv. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Det jeg uthevet synes jeg er viktig.
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Man prioriterer etter behov og sannsynlighet for overlevelse, ikke etter kriminellt rulleblad...
Jeg tror det er viktig å da debatten rundt det.
Ja, og sånn bør det også være. Men det har da ingenting med menneskeverdet å gjøre?
|
|
|
|
#7 |
|
Peppy!
|
Ja, som jeg sa. Og jeg prøvde da å få frem at hvis vi velger å redde den som er ung fremfor den som er gammel på grunn av alder så setter vi menneskeverdet ulikt. Det blir som å si at den som er ung har mer verdi. Uten at det trenger å ligge noe kontroversielt i en slik beslutning. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Det blir jo ren synsing.
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Så lenge lunger er en underskuddsressurs så ser jeg ikke en eneste betenkelighet med å prioritere vekk Fritzl der også. |
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Overgrepsbilder av barnDet blir litt skummelt å begi seg ut på en diskusjon om hvilke mennesker som har fått redusert sin verdi på grunn av sine handlinger. De fleste vil gå med på at f.ekx. Fritzl har begått bestialske handlinger som gjør at han fortjener streng straff. Men å si at det fratar han verdi blir litt feil. Han er ved dom fratatt privilegier, frihet og rettigheter, men han har samme verdi som alle andre mennesker. Som blant annet gjør at han ikke kan utsettes for umenneskelige forhold i fengselet, begås overgrep mot eller dømmes til døden uten at samfunnet reagerer.
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Og, akkurat sånn kan det sies!!
|
|
|