|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?
Snuppa vil begynne på skolen. Det vet vi helt sikkert, men vi er også helt enige om at dette er en beslutning jeg og mannen skal ta.
![]() |
![]() |
#22 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Angående fare for at førskolebarna kan kjede seg fælt:
![]() |
![]() |
#23 |
Med & uten trylleformel.
|
Da deres neste bekymring er at hun vil bli minst, kan du også "forberede" henne på det?
![]() |
![]() |
#24 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg er veldig skeptisk til om det blir noe tilfredsstillende førskoleopplegg for snuppa i barnehagen. Jeg ser på de andre 05-barna, og ser at det er veldig, veldig stor forskjell. Snuppa kan jo allerede alle bokstavene, hun tegner veldig fint og regner enkle mattestykker.
![]() |
![]() |
#25 |
Glamorøs
|
I veldig mange tilfeller så syns jeg det. Jeg tror det er endel foreldre som har veldig høye tanker om hva barna kan, og tar spesielt lite hensyn til at det sosiale også skal på plass før skolestart, ikke bare lærevilligheten. Men slik du har beskrevet Snuppa er jo hun langt framme sosialt sett også. I tillegg er hun født veldig tidlig på året, og rent utviklingsmessig er hun sikkert mer på linje med min gutt som er født sent på året, enn han er med sine fremtidige klassekamerater som igjen er født tidlig og da nesten ett år eldre enn han.
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Tja, barn så lenge de kan, selvfølgelig, men barn blir ikke lykkelige av å bli undrstimulert?dersom du har et barn som er motivert for skole, å lære og er kunnskapstørst, er det vel verre om man ikke sørger for å gi utfordringer?
![]() |
#27 |
Textrovert
|
Jeg er veldig enig i med glitter. En slik avgjørelse bør ikke tas lett, bare fordi "barnet mitt er født tidlig på året, og dessuten så er jo h*n sååå intelligent." Men dere ser ut til å ha et reflektert syn på dette.
![]() |
#28 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Tjorven: da er hun veldig tidlig ute ja. Og det i såfall et helt år til skolestart. Da virker 2 år som veldig lenge, det er nok viktig at hun vurderes!
![]() |
![]() |
#29 |
Med & uten trylleformel.
|
Også enig.
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Kun erfaring som tidlig starter, født i mars, var stort sett alltid best i klassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg hadde nok prøvd å fått henne inn et år tidligere om det hadde vært min jente ja.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg er egentlig mer for at barn skal kunne vente ett år ekstra enn å starte tidligere. (Selv om det vel ikke går ann). Jeg har en sønn som er født i mars 2006 og han er på nivå med de som er ett år eldre enn han. Men det kunne ikke falle meg inn å søke han inn ett år før(hvis det hadde gått). Jeg ser heller fordelen av at han er født tidlig på året og kan ligge litt foran de andre. Men min erfaring er kun med to brødre som er født sent på året og burde ha ventet ett år ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Synes det virker som dere har en god plan jeg, ved å la henen bli undersøkt først av PPT og så får de komme med sin anbefaling.
![]() |
#34 |
Textrovert
|
Grunnen til at det ikke anbefales, er at dersom man er svak faglig eller sosialt, så hjelper det ofte ikke bare å vente det ene året. Og da vil det være en ekstra belastning for barnet å være den eldste, men samtidig den "svakeste".
![]() |
#35 |
Gal kattedame
|
Det er min erfaring herfra, da jeg sjekket ut mulighetene for om nr.2 hos oss kunne begynne et år senere. Født helt i slutten av desember og ikke moden for alderen. Fikk avslag umiddelbart.
![]() |
#36 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Den eneste måten man kan få fremskutt skolestarten på er gjennom at PPT tilrår dette, etter en sakkyndig vurdering. Foreldre, barnehage og skole kan altså ikke bestemme dette uten en tilråding. Det er derfor greit å vente til PPT har utredet, før man begynner å diskutere for alvor. Lista for å tilrå fremskutt skolestart skal ligge svært høyt, så jeg blir overrasket over at skolen deres har fremskutte skolestartere hvert år. Barnet skal i PPTs utredning vise at han/hun fungerer på et jevnt høyere stadie/nivå, enn forventet av barna i skolestarterkullet (de som er ett år eldre). Dette er erfaringsmessig vanskelig å oppnå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg kjenner at jeg blir litt matt nå. Jeg har snakket med skolen og med PPT; og alt er bare velvilje.
![]() |
![]() |
#38 |
Off the map.
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg tror dette er gjengs, det er problembarn som blir prioritert. Men du kan vel enten henvende deg til PPT selv, evt få sosiallæreren på skolen gjøre det, evt helsesøster, evt fastlege??
![]() |
#39 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Så kjedelig Tjorven, det så jo ut til at dere hadde tenkt godt igjennom dette og var klare for en faglig vurdering. Det er jo ikke de store utredningene som må til for å avdekke om hun er klar for dette ville jeg tro? Ring og mas, må barnehagen gjøre noe eller kan kanskje skolen alene ordne dette for dere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Som jeg sa på strikketreffet: Det kommer an på hvor du bor. Jeg har aldri stått på og krevd, sønnen min fikk ekstratimer i matematikk fordi skolen fant ut at det var en god ídé.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|