Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer med tidlig skolestart?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-09, 10:59   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

PS. Jeg tenker det er riktig å tenke litt høyt for barnet også? Å la henne få et innspill rundt det, og siden si at til sist må vi overlate det til PPT eller kommunen/skolen.

Snuppa vil begynne på skolen. Det vet vi helt sikkert, men vi er også helt enige om at dette er en beslutning jeg og mannen skal ta.

Hun har venner i nabolaget født både 04 og 05 så det vil ikke utgjøre noen nevneverdig forskjell.

Gammel 24-09-09, 11:00   #22
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Angående fare for at førskolebarna kan kjede seg fælt:

Snakk med barnehagen om dette. I "vår" barnehage har førskolen mye spennende for barna, de sitter som tente lys, har matte-leker og fysikk/kjemiforsøk, ordleker, lydleker og snakker litt om tall og bokstaver. De går ut i skogen med forstørrelsesglass, løfter på steiner og leter etter sirkelformede objekter.

Tjorven: det blir sikkert et enda bedre organisert opplegg rundt det når det blir 9 barn enn når det er 3. Still krav og vis forventninger på foreldremøtet.

Om det blir slik at 4-5-åringen syns det er kjedelig, kan det være en spennende utfordring for førskolelæreren som så kan tilrettelegge bedre.
Førskolegrupper skal ta hensyn til at det er individuelle forskjeller som det også er hos 1.klassingene (og i alle aldre).

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 11:03   #23
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Snuppa vil begynne på skolen. Det vet vi helt sikkert, men vi er også helt enige om at dette er en beslutning jeg og mannen skal ta.

Hun har venner i nabolaget født både 04 og 05 så det vil ikke utgjøre noen nevneverdig forskjell.

Da deres neste bekymring er at hun vil bli minst, kan du også "forberede" henne på det?
Det virker jo som hun kan være en fin førsteklassing neste høst.

Gammel 24-09-09, 11:15   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig skeptisk til om det blir noe tilfredsstillende førskoleopplegg for snuppa i barnehagen. Jeg ser på de andre 05-barna, og ser at det er veldig, veldig stor forskjell. Snuppa kan jo allerede alle bokstavene, hun tegner veldig fint og regner enkle mattestykker.

Jeg trodde faktisk at dere skulle si her at tidlig skolestart var en elendig ide, og at barn må få være barn så lenge de kan. I første omgang tar vi utredning hos PPT, og så tar vi det derfra.

Gammel 24-09-09, 11:20   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde faktisk at dere skulle si her at tidlig skolestart var en elendig ide, og at barn må få være barn så lenge de kan.

I veldig mange tilfeller så syns jeg det. Jeg tror det er endel foreldre som har veldig høye tanker om hva barna kan, og tar spesielt lite hensyn til at det sosiale også skal på plass før skolestart, ikke bare lærevilligheten. Men slik du har beskrevet Snuppa er jo hun langt framme sosialt sett også. I tillegg er hun født veldig tidlig på året, og rent utviklingsmessig er hun sikkert mer på linje med min gutt som er født sent på året, enn han er med sine fremtidige klassekamerater som igjen er født tidlig og da nesten ett år eldre enn han.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 11:21   #26
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Tja, barn så lenge de kan, selvfølgelig, men barn blir ikke lykkelige av å bli undrstimulert?dersom du har et barn som er motivert for skole, å lære og er kunnskapstørst, er det vel verre om man ikke sørger for å gi utfordringer?

Gammel 24-09-09, 11:24   #27
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I veldig mange tilfeller så syns jeg det. Jeg tror det er endel foreldre som har veldig høye tanker om hva barna kan, og tar spesielt lite hensyn til at det sosiale også skal på plass før skolestart, ikke bare lærevilligheten.

Jeg er veldig enig i med glitter. En slik avgjørelse bør ikke tas lett, bare fordi "barnet mitt er født tidlig på året, og dessuten så er jo h*n sååå intelligent." Men dere ser ut til å ha et reflektert syn på dette.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 11:32   #28
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Tjorven: da er hun veldig tidlig ute ja. Og det i såfall et helt år til skolestart. Da virker 2 år som veldig lenge, det er nok viktig at hun vurderes!

Gammel 24-09-09, 11:33   #29
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er veldig enig i med glitter. En slik avgjørelse bør ikke tas lett, bare fordi "barnet mitt er født tidlig på året, og dessuten så er jo h*n sååå intelligent." Men dere ser ut til å ha et reflektert syn på dette.

Også enig.

Gammel 24-09-09, 11:57   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kun erfaring som tidlig starter, født i mars, var stort sett alltid best i klassen.

Det gikk altså bra med meg. Ish.

Age is nothing but a number? Hvis bhg støtter dere, hadde jeg absolutt vurdert det nøye.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 11:58   #31
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde nok prøvd å fått henne inn et år tidligere om det hadde vært min jente ja.
Jeg har en gutt som starter neste høst, og han skulle absolutt fått begynt denne høsten. Jeg angrer på at jeg ikke kom på tidligere at det hadde gått an å søkt om utredning og slikt. Han er jo født i april, så det er ikke sikkert de ville vurdert han engang, men allikevel angrer jeg på at vi ikke tok tak i det.

La oss få oppdateringer.

Gammel 24-09-09, 12:04   #32
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig mer for at barn skal kunne vente ett år ekstra enn å starte tidligere. (Selv om det vel ikke går ann). Jeg har en sønn som er født i mars 2006 og han er på nivå med de som er ett år eldre enn han. Men det kunne ikke falle meg inn å søke han inn ett år før(hvis det hadde gått). Jeg ser heller fordelen av at han er født tidlig på året og kan ligge litt foran de andre. Men min erfaring er kun med to brødre som er født sent på året og burde ha ventet ett år ekstra.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 12:10   #33
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Synes det virker som dere har en god plan jeg, ved å la henen bli undersøkt først av PPT og så får de komme med sin anbefaling.
Om de mener at hun ikke bør begynne før er det vel nesten umulig å få til vil jeg tro, og mener de at hun har godt av det så ser nok skolen mere på det en hva dere sier.

Gammel 24-09-09, 12:29   #34
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er egentlig mer for at barn skal kunne vente ett år ekstra enn å starte tidligere. (Selv om det vel ikke går ann).

Grunnen til at det ikke anbefales, er at dersom man er svak faglig eller sosialt, så hjelper det ofte ikke bare å vente det ene året. Og da vil det være en ekstra belastning for barnet å være den eldste, men samtidig den "svakeste".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 13:15   #35
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Utsatt skolestart er visst veldig vanskelig å få til. Fremskutt skolestart er visst ikke like vanskelig. Sosiallæreren på skolen sa at de hadde noen nesten hvert år.

Det er min erfaring herfra, da jeg sjekket ut mulighetene for om nr.2 hos oss kunne begynne et år senere. Født helt i slutten av desember og ikke moden for alderen. Fikk avslag umiddelbart.

Høres ut som fremskutt skolestart absolutt kan være en bra ting for datteren din.
Vår eldste gutt har vært veldig lik mye av det du har beskrevet om jenta di før, og for han var det å komme på skolen en ny verden. Gutten vår var kjempeheldig og fikk en lærer som så ressursene og kunnskapene hans og lot han få utfolde seg. Han er nå 9,5 år og fungerer utmerket både på skolen og sosialt, det ville vi aldri trodd da han var 4 år ! Han har ingen diagnoser, men er at typen som suger til seg alt av nytt, løser oppgaver uvanlig kjapt og trenger mye utfordringer og et regemlessig liv for å trives.

Gammel 24-09-09, 17:20   #36
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den eneste måten man kan få fremskutt skolestarten på er gjennom at PPT tilrår dette, etter en sakkyndig vurdering. Foreldre, barnehage og skole kan altså ikke bestemme dette uten en tilråding. Det er derfor greit å vente til PPT har utredet, før man begynner å diskutere for alvor. Lista for å tilrå fremskutt skolestart skal ligge svært høyt, så jeg blir overrasket over at skolen deres har fremskutte skolestartere hvert år. Barnet skal i PPTs utredning vise at han/hun fungerer på et jevnt høyere stadie/nivå, enn forventet av barna i skolestarterkullet (de som er ett år eldre). Dette er erfaringsmessig vanskelig å oppnå.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 08:10   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg kjenner at jeg blir litt matt nå. Jeg har snakket med skolen og med PPT; og alt er bare velvilje.

I går tok jeg en prat med ped.leder på snuppas avdeling (som for tiden er fungerende styrer i barnehagen). De var enig at snuppa er langt, langt fremme for alderen. Problemet deres var at de hadde mange PPT-saker nå, og at så lenge snuppa ikke hadde noe problem så ble hun nok ikke prioritert. De skulle skrive en redegjørelse til henvisningen min, men det kom ikke til å skje med det aller første.

OK. Jeg skjønner at de som sliter trenger hjelp mer enn snuppa gjør, men jeg kjenner en matthetsfølelse bre seg. Er det dette jeg skal slite med i årene som kommer; at snuppa skal stille bakerst i køen fordi hun er så "flink"? Er tilpasset opplæring til flinke elever bare for de som har foreldre som står på og krever, igjen og igjen?

Gammel 25-09-09, 08:25   #38
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror dette er gjengs, det er problembarn som blir prioritert. Men du kan vel enten henvende deg til PPT selv, evt få sosiallæreren på skolen gjøre det, evt helsesøster, evt fastlege??

Jeg aner ikke egentlig, siden mitt barn er født sent på året. Ut fra det jeg leser så tenker jeg at de er veldig like. Det er i alle fall ingen tvil om at jenta vår er milevis foran de fleste andre skolestarterne, og det vil nok din også være selv om hun er født noen uker senere. Det er nesten et helt år til hun skal begynne, og på den tiden rekker hun nok å bli skikkelig klar.

Men det er nok viktig å trykke på dette nå, for å få plass til høsten. Jeg tror jeg hadde startet med sosiallæreren jeg. Hørtes ut som at hun var litt på laget ditt, og det er vel nyttig forhold til PPT. Det kan vel hende at hun må intelligenstestes (uten at jeg egentlig forstår hvorfor) for med en høy score der, kan de ikke bare skylde på overivrige foreldre. For å få en slik test tror jeg også du må innom PPT (evt BUP?) for henvisning.

Gammel 25-09-09, 08:29   #39
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så kjedelig Tjorven, det så jo ut til at dere hadde tenkt godt igjennom dette og var klare for en faglig vurdering. Det er jo ikke de store utredningene som må til for å avdekke om hun er klar for dette ville jeg tro? Ring og mas, må barnehagen gjøre noe eller kan kanskje skolen alene ordne dette for dere?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 08:30   #40
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er tilpasset opplæring til flinke elever bare for de som har foreldre som står på og krever, igjen og igjen?

Som jeg sa på strikketreffet: Det kommer an på hvor du bor. Jeg har aldri stått på og krevd, sønnen min fikk ekstratimer i matematikk fordi skolen fant ut at det var en god ídé.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.