Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Alternativ til sukker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-09, 17:32   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Jeg får migreneliknende hodesmerter av aspartam, sucralose, acesulfam og flere andre, så jeg har ikke turt å prøve sukrin. Håpet at det var blitt litt bedre, så jeg prøvde meg på en boks skyr forrige dagen, og ble belønnet med hodepine i to dager....

Gammel 20-09-09, 08:42   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg får migreneliknende hodesmerter av aspartam, sucralose, acesulfam og flere andre, så jeg har ikke turt å prøve sukrin. Håpet at det var blitt litt bedre, så jeg prøvde meg på en boks skyr forrige dagen, og ble belønnet med hodepine i to dager....

Jeg får intense magesmerter av alle de forskjellige kunstige søtstoffene. Jeg er sikker på at det ikke er det minste sunt å bruke dem.

Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 08:46   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg får intense magesmerter av alle de forskjellige kunstige søtstoffene. Jeg er sikker på at det ikke er det minste sunt å bruke dem.

Med risiko for å høres ut som en selger her nå - du får neppe det med sukrin. Det er helt annerledes.

Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 09:38   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Er alt like ille eller finnes det sukkeralternativer som er greie å bruke?

Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å bytte ut sukkeret og ikke bare droppe det der det er unødvendig? Beklager hvis det er for personlig.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Maz, vet du hvorfor Stevia ikke er godkjent i Norge?

På grunn av studier som viser at det kan være skadelig for arvestoffet. Kritikerne av forbudet mener at dette er tull, og at forbudet er "kjøpt og betalt" av sukkerindustrien. Jeg har ikke gjort meg opp en mening.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:01   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å bytte ut sukkeret og ikke bare droppe det der det er unødvendig? Beklager hvis det er for personlig.

Helt greit spørsmål. Jeg er en søtmoms og når jeg nå skal forsøke å gå ned i vekt så vet jeg at jeg blant annet må kutte ned på sukkerinntaket. Det jeg da selvsagt er ute etter er å ha alternativer når jeg har søtbehov - som er smaksmessig behov ikke et behov etter sukker i kroppen.

Men, ut fra det jeg greier å se er det vel egentlig bare en ting å gjøre og det er å erkjenne at jeg må gjøre noe med søtbehovet mitt. Det synes som at det ikke finnes gode erstatninger. Det virker som om man må velge mellom pest eller kolera.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 13:36   #6
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her står det litt om Stevia og egenskapene.
Har nettopp fått det i hus, men har ikke hørt om bivirkningene at gutter kan bli sterile. Vil gjerne finne mer informasjon om det.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 09:46   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Med risiko for å høres ut som en selger her nå - du får neppe det med sukrin. Det er helt annerledes.

Hva er det som er annerledes med sukrin? Opplys meg.

Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 09:53   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Sukrin har også den lakserende effekten som andre kunstige søtningsmidler. Jeg kjenner jeg blir skeptisk til sukrin kun basert på at de tydeligvis har et markedsteam som glorifiserer det i absolutt alle kanaler. Jeg syns det er snodig å finne noe som det knapt står noe kritisk til noe steder.

Gammel 20-09-09, 10:00   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke helt med meg om det var kunstige søtningsstopp i seg selv du ville diskutere eller om du bare ville ha forslag til hvilket søtningsstoff du skulle bruke. I tilfelle det siste, se bort fra resten av innlegget.

Det er fornuftig å være skeptisk til kunstig søtningsstoff. Rent bortsett fra at man ikke helt virkningen av flere av dem, så tyder ting på at det er selve "søtopplevelsen" som til stor del gjør at kroppen reagerer, det er altså ikke mindre sjanse for å utvikle diabetes om man skifter til kunstig søtningsmiddel.

Det fornuftige er faktisk å bruke vanlig sukker, men kutte ned til et helt ok nivå.

Gammel 20-09-09, 10:04   #10
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg fikk ikke helt med meg om det var kunstige søtningsstopp i seg selv du ville diskutere eller om du bare ville ha forslag til hvilket søtningsstoff du skulle bruke. I tilfelle det siste, se bort fra resten av innlegget.

Jeg lurte rett og slett på om det finnes alternativer til sukker som jeg kan bruke, som ikke er helseskadelig på andre måter.

Jeg har fått høre (og jeg aner ikke om det stemmer) at blant annet aspartam (som jeg ikke har noen avsmak for ) i tillegg til å være helseskadelig på grunn av at det er kunstig søtning, også har den effekten at kroppen behandler det som sukker og at man derfor kan legge på seg like mye ved inntak av aspartam som ved inntak av sukker. Noen som har kunnskap nok om dette til å vite om det er korrekt?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:11   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurte rett og slett på om det finnes alternativer til sukker som jeg kan bruke, som ikke er helseskadelig på andre måter.

Jeg har fått høre (og jeg aner ikke om det stemmer) at blant annet aspartam (som jeg ikke har noen avsmak for ) i tillegg til å være helseskadelig på grunn av at det er kunstig søtning, også har den effekten at kroppen behandler det som sukker og at man derfor kan legge på seg like mye ved inntak av aspartam som ved inntak av sukker. Noen som har kunnskap nok om dette til å vite om det er korrekt?

Det er litt for tidlig å si, men de aller fleste endokrinologer som driver med diabetes sier at det spiller ingen rolle hvilket søtningsstoff man bruker, kroppen reagerer på søtopplevelsen i seg selv.

Det er hard å kutte ned på sukkeravhengigheten, tro meg, det vet jeg alt om, men det er å kjøre en detoks en ukes tid og så er det mye lettere. For meg hjalp det å innse at det er et stoff jeg er avhengig av og behandle det deretter.

Gammel 20-09-09, 10:15   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Helt greit spørsmål. Jeg er en søtmoms og når jeg nå skal forsøke å gå ned i vekt så vet jeg at jeg blant annet må kutte ned på sukkerinntaket. Det jeg da selvsagt er ute etter er å ha alternativer når jeg har søtbehov - som er smaksmessig behov ikke et behov etter sukker i kroppen.

Men, ut fra det jeg greier å se er det vel egentlig bare en ting å gjøre og det er å erkjenne at jeg må gjøre noe med søtbehovet mitt. Det synes som at det ikke finnes gode erstatninger. Det virker som om man må velge mellom pest eller kolera.

Jeg tror du har rett i at det ikke finnes gode erstatninger. Problemet med sukkerholdig mat er jo ikke bare sukkeret, men alle karbohydratene rundt også. I en bolle er det jo ikke bare sukkeret som er problemet. Jeg tror jeg heller ville jobbet med å få ned søtbehovet ved å spise regelmessig og sunt, bruke frukt som mellommåltid, og unne deg en rute mørk sjokolade til kveldskos.

Selv merker jeg at søtsuget mitt synker i de periodene jeg trener fast.

Gammel 20-09-09, 22:09   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sukrin har også den lakserende effekten som andre kunstige søtningsmidler. Jeg kjenner jeg blir skeptisk til sukrin kun basert på at de tydeligvis har et markedsteam som glorifiserer det i absolutt alle kanaler. Jeg syns det er snodig å finne noe som det knapt står noe kritisk til noe steder.

Min kilde er "bare" wikipedia akkurat nå, men der står det at det skal ganske store mengder til for at det skal gi lakserende effekt når det gjelder akkurat denne typen sukkeralkohol.

En annen ting er at sukrin (erythritol) har en slags "cooling effect" som er en fordel i f.eks mint-tyggis o.l. Kanskje ikke så stor fordel når man bruker det i kokosbollekake og slik. Det kan altså kjennes litt kaldt ut når man tygger det.

På grøt og slik er det akkurat som vanlig sukker for min del.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.