|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?
De rødgrønne er vel like mye et miljøparti som et småbarnsparti, og det er helt i tråd med deres politikk å legge avgifter på privatbilisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Passiv
|
Høyre er ikke for å legge ned dette bomprosjektet såvidt jeg vet. Så siden du snakket om noen som ville fjerne bompenger så gikk jeg ut fra at du snakket om de eneste som vil fjerne bompenger i en eller annen grad. Beklager så mye hvis du mente de av de borgerlige partiene som vil beholde de pågående prosjektene, det kom visst ikke helt frem for meg ut fra eksempelet ditt. |
![]() |
![]() |
#83 |
Shake it out!
|
Det er et godt stykke fra Høyresiden i Norge til "venstre"-siden i USA, for å si det sånn.
![]() |
#84 |
Shake it out!
|
Ikke helst i kombinasjon med utbygging av kollektivtransporten, men som en følge av at man bygger ut kollektivtrafikken. Man kan ikke setter restriksjoner på privatbilismen før man har et fungerende alternativ. Jeg kan ikke få sagt hvor
![]() |
#85 |
Deltidsmamma
|
Dette skal jeg huske på |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når det gjelder spesielt Televerket ble privatiseringen her gjort på en måte som man for all del bør unngå i framtiden. Man hadde et svært stort selskap som var bygget opp under statlig beskyttelse. Plutselig var dette en privat bedrift, riktignok med stort statlig eierskap, og andre skulle konkurrere med disse. Televerket burde ha vært splittet slik de har gjort i andre land ved privatisering av slike foretak. Her burde f.eks. mobilnettet blitt ett selskap, mobiloperatøren ett selskap, fastnettet ett selskap, fasttelefonioperatøren ett selskap osv. Slik dette ble gjort i utgangspunktet ble det særdeles vanskelig å konkurrere med dem, og på mange måter er det fortsatt det siden de fikk vokse seg opp under statlig beskyttelse/monopol.
Jeg blir nesten skremt av all misforståelsen det er rundt dette. Jeg så t.o.m. en rekalme fra en fagforening e.l. som gikk ut på at noen hadde "lagt inn et høyere bud på sykehjemsplassen, så Fru. Olsen fikk den ikke likevel". Her er det virkelig snakk om svært misvisende informasjon om hvordan dette er tenkt, og man spiller vel egentlig på folks uvitenhet - jeg tror det er svært mange som ikke vet at de som ligger på sykehjem o.l. faktisk betaler en del fra egen lomme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Du må regne inn skattefradraget man har krav på ved bom- og fergeutgifter. Samt kan du også trekke inn det vanlige pendlerfradraget på kr 1,50 per km, men det vil man riktignok da ha selv om det er bom eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Jeg synes noe av problemet rent miljømessig er at man har et alt for høyt fokus på privatbilismen. Og det avgiftslegges til de grader, for det er "sikre penger". Rent miljømessig får man svært små gevinster. Å legge et økt fokus på tiltak innenfor industri og næringsliv et to elementer - et annet element blir det generelle forbruket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Deltidsmamma
|
Det er greit å mene det for oss som har god råd og kan betale den bilbruken vi trenger. For meg teller ikke økt kjøpekraft heller det spøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Jeg synes politikken Sv, SP og AP har i henhold til bil er meget god. Få fattigfolket bort fra veien! Skal bli kjekt etter hvert når det blir så dyrt at folk flest bare må la være, slik at oss som faktisk har råd til å ha bil da kan få ha veien mer for oss selv! Det skal igjen være status å eie og bruke bil. Akkurat som i gamle dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Ja, det er sikkert et kjempesannsynlig utfall, du!
![]() |
#92 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#93 |
Shake it out!
|
Man skal faktisk ikke le av det, for det er så vidt jeg vet gjort undersøkelser som viser at man kan justere avgifter på vei og bensin ganske høyt opp, uten at folk vil nedjustere bilbruken, fordi den er så viktig for å få hverdagen til å gå opp. Og da særlig for småbarnsfamilier. Så om avgifter skal ha effekt og ikke bare dra penger inn i statskassen, så må man gjøre det så dyrt at noen ikke har råd til å kjøre lengre. Og det er jo ikke de med mye penger som ikke har råd lengre
![]() |
#94 |
Et videre problem med avgiftene man i dag har sett i henhold til småbarnsfamilier blir også at de som har behov for ekstra store biler får det ekstra dyrt. Men så kunne de jo bare la være å få så mange barn da? ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Nei! |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Men de som ikke har peil blir vel borte fra veiene når bare vi som bruker Mye Penger På Bil TM overtar? Da kan vi lempe på grensene? |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|