Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Jeg tenkte at det nok var noen som ville synes innlegget var provoserende. Helt fair. Men du kan ikke mene at Sponheims strategi var smart? Han kan ikke ha ment å kjøre partiet i grøfta?
Jeg vet at ikke Fp er Frp-land, og å si noe annet enn at å gå inn i denne valgkampen med kors på døra og hvitløk rundt halsen mot vampyrene til Siv og Co, kan fort avstedkomme mye bråk og sjokkerte medbrukere. Jeg mener allikevel, at en ny borgerlig kurs hadde vært et bedre alternativ for landet, og tenker at partier som innerst inne vet at de ikke får flertall alene, og dermed kan styre _kun_ etter eget program, MÅ gi for å få, og ærlig talt, Venstre kunne på mange måter vært JOKEREN i et slikt samarbeid, og nettopp derfor hatt mulighet til å sette flere av sine hjertesaker på dagsordenen. Ja, nærmest hatt mulighet til ultimatum underveis. Jeg mener garantiene for hjertesakene burde kommet ETTER valget. Hvis Sponheim hadde hatt så mye ryggrad som alle mener, burde ikke skriftlige garantier i forkant av valget vært nødvendig en gang, da hadde alle Venstre-velgere VISST at han er "the real deal", og at han derfor uansett aldri ville gått med på et regjeringssamarbeid som ikke holdt Venstres kjerneverdier i hevd.
Sponheim sier det jo rett ut, han gir blaffen. Han har jo også sagt Jens fremfor Jensen anyday så jeg skjønner ikke hvorfor han får skylda alene? Steike ,den mannen har prinsipper og står for de. Venstre med han ville aldri gå ned på det nivå å engang vurdere et samarbeid med Frp og det synes jeg er flott. Det var en dyr pris å betale men samtidig så redded han oss fra en mørkeblå politikk og dårlig rykte i hele verden (ja Frp's oppslutning i Norge vekker oppsikt rundt om i verden). Samme hva du sier om FrP så har de et rottent og forkastlig menneskesyn. Venstre har prinsipper, de snakker f.eks om asylsøkere som mennesker og de et av de to miljøpartiene vi har i Norge. Selvfølgelig kan de ikke gi seg inn i et borgerlig flertall der FrP er så store. De er jo nesten like langt unna FrP som det SV er ...
Jeg synes det var stort av Sponheim å stå for den politikken de tror på. Selvfølgelig vil et slik parti heller ha den rejeringen vi har i dag fremfor det som ville ha vært alternativet. De mistet nok mest stemmer til Ap, de kommer lett tilbake til Venstre ved en senere anledning. Jeg blir den første til å stemme Venstre ved neste valg, når de er et reelt alternativ i et samarbeid uten Frp.