Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
For å svare konkret på det HI spør om:
Jeg mener hver mann èn (én?) stemme. Dvs at jeg mener det bør være en klar sammenheng mellom antall stemmer og maktfordeling på Stortinget.
Jeg synes Sponheims valgkampstrategi må sies å være fullstendig mislykket i og med at hans (enmanns)parti kom under sperregrensen, mistet 8 representanter og han selv ikke kom inn på Stortinget.
Nå kan man diskutere intregitet, "ryggrad" og verdier i det han gjorde. Men jeg skjønner ikke at det å ha mulighet til å påvirke landets politiske retning med en ny kurs etter valget, var viktigere enn å være klovn og showmann med kontrakter og garantier i ulike radioprogram. Det han _burde_ gjort var å garantere at Venstre aldri ville gå med på å gjennomføre miljøtiltak eller innvandrings/asyl-tiltak som ville gå fullstendig på tvers av hva partiet sto for. Så kunne han heller være garantisten for en borgerlig kurs MED Venstre som miljøpoliti. Da hadde MILJØ blitt viktigere i valgkampen (nærmest fraværende nå), og en stemme på Venstre hadde ikke vært lik en stemme for videre rødgrønn regjering.
Jeg er helt satt ut av det siste innlegget ditt her kjenner jeg.
Jeg er dypt uenig. Jeg har stor respekt for at det omsider var en politiker som turte ha ryggrad nok til å ta en avgjørelse og stå for den.
|