Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-09, 11:24   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Her har du en som forstår og forsvarer den.

Jeg er ikke tilhenger av formuesskatt, jeg er mer glad i å skattlegge transaksjoner. Men jeg skjønner ikke hvorfor formuesskatten har fått så mye oppmerksomhet. Det er en skatt som i praksis rammer 3 % av Norges skatteytere. Den borgerlige siden har jo mange viktige saker som burde frontes mer, som helt sikkert ville kunnet fenge flere velgere.

Men han adresserer jo overhodet ikke det med småbedriftseiere, kun at dette ikke er et reelt problem for de aller rikeste, noe jeg jo er hjertens enig i. Det er derfor det ikke akkurat tjener saken at Rimi-Hagen går ut og syter. With friends like that...

Her er et helt alminnelig eksempel: http://e24.no/makro-og-politikk/article3242513.ece

Og her en veldig overfladisk artikkel, der jeg gjerne skulle sett bakgrunnstallene:

http://e24.no/makro-og-politikk/article3202975.ece

Gammel 15-09-09, 11:34   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men han adresserer jo overhodet ikke det med småbedriftseiere, kun at dette ikke er et reelt problem for de aller rikeste, noe jeg jo er hjertens enig i. Det er derfor det ikke akkurat tjener saken at Rimi-Hagen går ut og syter. With friends like that...

Rimi-Hagen er en søtnos ja.

Nå åpner vel AP for å fjerne formuesskatt på arbeidende kapital, gjør de ikke det da? Og da vil jo problemet for småbedriftene reduseres. Men altså, jeg vil ikke forsvare formuesskatten, for jeg er ikke begeistret for den selv. Mitt poeng er bare at dette har blitt en viktig sak i valgkampen, og jeg tror det kun har gjort Høyre mer utilnærmelig for The Little People, including myself.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 11:40   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå åpner vel AP for å fjerne formuesskatt på arbeidende kapital, gjør de ikke det da? Og da vil jo problemet for småbedriftene reduseres. Men altså, jeg vil ikke forsvare formuesskatten, for jeg er ikke begeistret for den selv. Mitt poeng er bare at dette har blitt en viktig sak i valgkampen, og jeg tror det kun har gjort Høyre mer utilnærmelig for The Little People, including myself.

Tilbakemeldingene fra Sverige viser at det utrolig vanskelig å skille arbeidende kapital fra annen formue. F.eks. hvis man setter pengene i banken, så er det pr. def. ikke-arbeidende - men hvis ikke banken hadde penger å låne ut, ville det vært umulig å starte noen bedrifter. Og hva med aksjer? Er de arbeidende?

Et velkjent eksempel er Spotify. Det er en brilliant idé, som antagelig kan redde musikkbransjen fra fullstendig piratisering, ergo er de relativt høyt verdsatt. Men de har enda ikke tjent en krone. Hadde Spotify vært norsk, hadde eierne måttet ta opp forbrukslån eller pantsatt hus og hjem - eller solgt seg ut av sitt eget selskap. For å betale skatt på en formue som ikke er der.

Spotify kommer aldri til å oppstå i Norge, og ingen andre brilliante idéer heller, slik det er nå. :Pessimist igjen:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 16:46   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Tilbakemeldingene fra Sverige viser at det utrolig vanskelig å skille arbeidende kapital fra annen formue. F.eks. hvis man setter pengene i banken, så er det pr. def. ikke-arbeidende - men hvis ikke banken hadde penger å låne ut, ville det vært umulig å starte noen bedrifter. Og hva med aksjer? Er de arbeidende?

Et velkjent eksempel er Spotify. Det er en brilliant idé, som antagelig kan redde musikkbransjen fra fullstendig piratisering, ergo er de relativt høyt verdsatt. Men de har enda ikke tjent en krone. Hadde Spotify vært norsk, hadde eierne måttet ta opp forbrukslån eller pantsatt hus og hjem - eller solgt seg ut av sitt eget selskap. For å betale skatt på en formue som ikke er der.

Spotify kommer aldri til å oppstå i Norge, og ingen andre brilliante idéer heller, slik det er nå. :Pessimist igjen:

Do agree. Og det er trist!

Det er også satt i gang en prosess som kan ende med at fond som finansierer tidligfase-selskap må betale 60% skatt på gevinst i det pengene kommer inn. Det vil jo effektivt sette en stopper for at man får lyst til å drive sånne fond i Norge. Og gjøre det ganske problematisk for tidligfase-selskap å få finansiering

Per i dag kan de som får utbytte fra fondet (partnere) sette pengene i et indre selskap, og investere dem tilbake i fondet uten å betale skatt. Man må selvfølgelig betale skatt på dem om man tar dem ut til eget forbruk (dog ikke 60%). Hvis man må skatte 60% på dem før man reinvesterer dem blir det jo ikke særlig mye å reinvestere, i alle fall ikke om man har lyst til å nyte noen av kronene selv også. Men det er vel kanskje meningen med forslaget...? gud forby at noen skulle bli Rike, for da blir man Grusom?

Gammel 15-09-09, 17:04   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Da er vi enige. Jeg blir bare så fed up når alle FrP-velgere beskrives som dustete trygdede lowlifes med fire hjerneceller på deling - det er en farlig generalisering.

Og nei, jeg hverken stemmer eller spiser FrP.

Jeg er enig. Og stemmer ikke FrP jeg heller. Selv om det var det jeg skulle stemt om jeg skulle ha skulle ha ha optimalisert Meg og Mitt. Rent bortsett fra at jeg er for Polet da. Ikke fordi jeg synes vi bør ha begrenset tilgang til alkohol, men fordi det er så langt mellom de gode vinflaskene i de landene som selger vin i butikken Polet = kvalitetsvin til rimelig penge

Neida, det er flere grunner til at det ikke kunne ramlet meg inn i halvsøvne å stemme Frp, altså. Men jeg er enig med det Miss Norway skriver. Generaliseringer er farlige! Jeg kjenner feks meget oppegående mennesker som stemmer SV også, og for meg stiller det på samme nivå som FrP, bare at de er dumsnille, altså dumme på en mye hyggeligere måte. Men fremdeles like skadelig for AS Norge. FrP vil bruke opp fantasillionene, SV vil sørge for at det ikke finnes noen fantasillioner å bruke. Sånn ca, veldig forenklet.

Gammel 15-09-09, 18:03   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et velkjent eksempel er Spotify. Det er en brilliant idé, som antagelig kan redde musikkbransjen fra fullstendig piratisering, ergo er de relativt høyt verdsatt.

Nåja. Spotify er fint,og et flott steg på veien, men vi trenger ikke genierklære det som det ene som redder musikkbransjen. En forsvinnende liten andel velger betalingsløsningen, og artistene er ikke fornøyd.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 18:07   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nåja. Spotify er fint,og et flott steg på veien, men vi trenger ikke genierklære det som det ene som redder musikkbransjen. En forsvinnende liten andel velger betalingsløsningen, og artistene er ikke fornøyd.

Nei folk er bekymringsfullt lite villige til å betale for det andre har laget. Man er mot svart arbeid, men synes det er helt ok å stjele musikk og filmer (ikke det at jeg mener at de som har gratis Spotify stjeler, jeg tenker mer på andre løsninger for å få tak i gratis musikk)

:betaler for Spotify og kjøper dvd-ene mine:

Gammel 15-09-09, 19:10   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ventet på den fra deg. Selvsagt er det ikke Løsningen På Alt Som Er Ille, men det er definitivt et godt steg på Veien Til Den Riktige Retning. Og poenget er der. Det er en god idé, som gjenspeiler seg i verdien til selskapet, men de tjener ikke en krone enda.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 19:26   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

men de tjener ikke en krone enda.

Og det kommer de ikke til å gjøre heller, siden de har gitt en stor andel av aksjene til plateselskapene, for å få dem med på laget. Eneste som gjenstår å se, er om de greier å få Iphone og android-brukerne til å betale for bruken, da kan det være liv laga.
Anbefaler for øvrig denne artikkelen fra the Guardian.

Men for all del, jeg er veldig positiv til Spotify, og norsk platebransje og musikk-interesseorganisasjonene er sørgelig i bakevja. Som jeg sa i stad, de rødgrønne er veldig dårlige på innovasjon (uten at jeg egentlig tror at de blå er så veldig mye bedre. Jeg tror Norge er dårlige på innovasjon uansett).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 11:43   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også formueskatten var en dårlig valgkampsak, for det krever litt kompetanse å forstå den og effektene av den. Særlig, som sagt, når den ble frontet av Rimi-Hagen. DN har gjort en god jobb med å belyse en del av de mer "jordnære" negative effektene av skatten, som en møbelfabrikk på mørekysten et sted som måtte bruke av investeringsmidler til å betale formueskatt (og dermed ikke kunne utvide produksjon og antall ansatte, hvis jeg husker dette riktig). Men hvem leser DN, av de aktuelle gruppene?

Å fjene skatten bare på arbeidende kapital vil være et høyst midlertidig tiltak. Det vil på 1-2-3 etableres finansielle verktøy som tilbyr relativt trygge plasseringer som kan klassifiseres som "arbeidende", selv om de i praksis er som bankinskudd å regne. Hvilket jo i og for seg er fint det, altså. Penger ut av høyrentekontoer og inn i investeringer.

Gammel 15-09-09, 11:44   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg skrev altså FØR jeg så Scarletts velskrevne innlegg. Og Spotify er et veldig godt eksempel.

Men, hva skal vi med den slags. Me har jo uljå! :yes:

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.