Sv: En blogg på valgdagen
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Jeg leste om det. Sånt krever i alle fall ressurser, det kan man vel være enige om.
Nei, det trenger man ikke være enige om. Det har vært to programmer i denne serien så langt, og jeg har sett begge. Programmet handler om 9. klassinger som har falt av lasset rent faglig allerede tidlig på barneskolen. De sliter med basisfagene, lesing, skriving og matematikk.
Utgangspunktet, som var forrige program, krever ressurser. For det var en omfattende kartlegging av kunnskapsnivået til disse barna. I teorien burde ikke den skolen elevene går på ha behov for dette, de burde kjenne barna. Men nå er elevene tilbake til sine faste skoler, og i programmet i går ble elever og lærere bevisstgjort i forhold til at elever lærer på forskjellig måte. Noen lærer best når de for sitte alene ved veggen, noen lærer best når de kan samarbeide to og to, og noen fungerer best i gruppe. Dette krever ikke andre ressurser enn at man flytter om på pultene...
Og ja, så hadde de noen fancy interaktive skjermer og sånt, men det er jo et sponset program, selvsagt. Mye av metodene var enkle. I stedet for å sitte ved pulten og jobbe med staving av ord kunne man bruke kort på en snor, to elever jobber sammen, og den som "taper" må løpe en tur rundt skolen... dette krever ikke ressurser, annet enn litt fantasi, et hyssing-nøste og noen ark.
Men det krever at læreren har oversikt, kjenner elevene, og tør "forskjellsbehandle" slik at elevene får et opplegg som fungerer for akkurat seg. Ja, og så hadde de "konkreter" å jobbe med når de skulle regne brøk. Det kan jeg huske vi hadde da jeg gikk på skolen også. Plastklosser.
Men det krever selvsagt mye å få de enkeltelevene på rett kurs igjen. Jeg tror derimot det minst ressurskrevende hadde vært å hjelpe den jenta med lesinga da hun gikk i 2. eller 3. klasse, og hatt ekstra øye på gutten både i norsk og matte helt fra starten.
Jeg kan ikke uttale meg om metodene, jeg vet ikke om de virker. Men ut i fra programmet å dømme skrøt flere av elevene av at det ble morsommere når de gjorde det sånn. Mange av dem sa at det var bedre å lære når de ikke måtte sitte i ro og se i en bok hele tiden.
Og nå skal jeg bli litt dyp, for jeg tror litt av problemet ligger i at lærere ikke alltid er like gode ledere. De er pedagoger, men glemmer hva som ligger i klasseledelse. Jeg vet at lærerne på vår skole har hatt kurs i klasseledelse, men i hverdagen merkes det lite. De må administrere og organisere klassen, det gjør seg ikke av seg selv.
|