|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: En blogg på valgdagen
Jeg leste om det. Sånt krever i alle fall ressurser, det kan man vel være enige om.
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Nei, det trenger man ikke være enige om. Det har vært to programmer i denne serien så langt, og jeg har sett begge. Programmet handler om 9. klassinger som har falt av lasset rent faglig allerede tidlig på barneskolen. De sliter med basisfagene, lesing, skriving og matematikk. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Korleis i alle dagar kan du skilje mellom klasseleiing og pedagogikk? Det er jo som å skilje mellom organisasjonsleiing og organisjasjonspsykologi. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
De fleste lærere er gode på undervisningsdelen av jobben sin. Men samtidig er det mange av dem som ikke er så gode på det å lede klassen. Få dem til å høre etter. Få elevenes respekt. Pedagogikk er så vidt jeg vet ikke psykologi. Pedagogikk er hvordan man skal lære. Det er vidt forskjellig å undervise og å lede. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, eg har temmeleg mange vekttal både i ped og i org. psyk og leiing, og er fullstendig usamd med deg i at det er vidt forskjellig å undervise og å leie.
Dette er jo heilt sentralt i ped. undervisninga. Sjå t.d. den didaktiske relasjonsmodellen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Jeg deltar egentlig ikke i denne tråden, men dette må jeg kommentere, helt uavhengig av politisk ståsted. Hvordan i all verden vet du det? Jeg vil da anta at de aller aller fleste tenker over det? Det er som Alfa sier sentralt i didaktisk relasjonsmodell og har en sentral plass slik jeg har opplevd det ift praksis i PPUstudiet og også i studielitteratur. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
OK, jeg modererer meg, jeg ser at formuleringen ble i overkant spiss. Det jeg mener er at til tross for relasjonsmodell og teorier så ender lærerne med å konkludere ulikt i forhold til organisering av klasserommet. Selv med samme gruppe. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sviiisj!!
|
Nå er ikke jeg pedagog, men jeg vil tro at det finnes mange likeverdige pedagogiske metoder, og det å finne en metode som fungerer for læreren, og som også fungerer for klassen, må jo være det aller beste. Men det burde gå an å ha en bedre oppfølging av resultatene i forhold til hvorvidt elevene greier seg gjennom et minimum i alle fall, uten at man må ty til karakterer og offentligjøring av nasjonale prøver.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|