Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En blogg på valgdagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-09, 11:37   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

OK, hva mener du da? Du gir jo ingen svar. Du kritiserer politikere for å tro at det å sende lærere på kurs skal løse problemene, samtidig som du selv mener at man må kunne organisere undervisningen bedre? Selvsagt har lærertetthet noe å si. Hvordan skal du klare å følge med på at alle elevene faktisk får med seg den kunnskapen de trenger, hvis du har veldig mange elever å holde styr på? Lærertetthet kan også gå på tetthet av ekstra ressurser, slik at barn med krav på tilrettelagt undervisning får det de har krav på.

Sant nok, jeg avsluttet innlegget før jeg egentlig var ferdig.

Det jeg mener: skolene er utsatt for konstante forandringer. Læreplanen endres hele tiden. Lærerutdanningen endres. Men på den enkelte skole henger ikke lærerne med. Og vi foreldre er helt utspilt, vi aner ikke hvordan dagens skole er MENT å fungere en gang. Skolen er gjenstand for valgkamp hver eneste gang. Her skal det satses, røskes opp i alt mulig, og starte med blanke ark. Men så glemmer man at LÆRERE er også MENNESKER. Og den ene liker kaffe og den andre liker te. Den ene liker den ene modellen de lærte om på lærerhøgskolen, den andre liker den teorien som de fikk høre om på kurset i vår, den tredje syns at "sunn fornuft" er veien å gå...

Når det snakkes om ENHETSSKOLEN glemmer man at det er ingenting enhetlig over den. Selv innad i samme kommune kjører de forskellige skolene med forskjellig læreverk, og helt forskjellige regler. Og innad på en og samme skole kan ulike lærere kjøre helt forskjellig opplegg. Fra en lærer som liker base-skole-prinsipper og lar elevene ligge under pulten å jobbe, til en annen lærer som krever disiplin og "absolut tyssssstnad".

Disse lærerne underviser elever, som OGSÅ er forskjellige. Men den enkelte elev vil gjennom sine år på skolen oppleve mange lærer-typer, mange lære-planer, og mange kjepphester.

Det er DETTE jeg syns man burde snakke om. Det nytter ikke å doble lærertettheten, hvis lærerne fortsatt skal få lov til å gjøre som de vil, hver og en lager sitt eget opplegg. For DET fører til konflikter mellom lærerne, og i den gråsonen som da oppstår er det elevene som tar kontrollen. Hvordan skal to lærere jobbe sammen med en gruppe elever, når de har fundamentalt ulikt syn på hvordan undervisningen skal foregå?

Jeg tror at vi ikke bare kan snakke om gruppestørrelser og lengden på lærerutdanningen, på lærertettheten og hyppighet av kurs og etterutdanning. Det er på tide å stille krav til selve jobben lærerne gjør.

I de aller fleste andre bransjer er det krav til RESULTATET man leverer. For lærere er det ikke krav om resultat, kun om input. Lærerne stiller krav, og får det innfridd. Men hva må de levere tilbake? Det er heller uklart.

Det nærmeste vi kommer er "Lære-plakaten" og lignende. Men den enkelte lærer får lov til å tolke dette. Tilpasset opplæring, jo det tolker vi fritt. Noen mener at det betyr at hver elev må få en lærebok som fungerer for akkurat den eleven. Noen mener det betyr at alle skal skrive like fort og ha samme bok, men de får lov til å puste i utakt mens de jobber. (Satt på spissen).

Inntil man begynner å stille krav til LÆRERNE og hva de skal "levere" så kan jeg ikke forstå at man skal fortsette å pøse på med flere lærere, mer undervisningstid og alt det andre som vi vet ikke fungerer. Jeg skrev i en annen tråd i forrige uke, hvorfor kjører vi på med mer av samme medisin når vi ser at det ikke virker? Hvorfor flere lærere og mer undervisning, når elevene blir dårligere og dårligere i basisfagene?

Samtidig mener jeg som jeg skrev innledningsvis at skolen snart må få RO. Ikke lage nye læreplaner og ideer hele tiden. Men bestemme seg for at "lære-plakaten" gjelder, og hvordan skal vi definere ting ut i fra dette. Klargjøre hva som er lærerens rolle. Og hva som er foreldrenes rolle.

I dag har vi også det merkelige og diffuse at det i lovverket er klargjort at det er vi foreldre som har hovedansvaret for barnas opplæring. Så når ting ikke fungerer kan læreren trekke på skuldrene, gjemme seg bak loven og skyve ansvaret over på oss.

Så hvis jeg skal bli spesifikk mener jeg at man snarest bør lage mål for hva elevene skal lære, hvilke metoder lærerne skal bruke, og hvilke resultater som kreves av LÆREREN. Jeg er ikke tilhenger av å måle elevene hele tiden, men lærerne burde måles, slik de fleste andre yrkesgrupper blir.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.