Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valget og barn med funksjonshemming

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-09, 22:00   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valget og barn med funksjonshemming

Et MEGET viktig poeng i fht hvem som skal gjøre ulike oppgaver: Jeg har jobbet mye med barnevernet i Norge, der man historisk sett lot frivillige gjøre mye av jobben. dette var menighetsråd, kristne eller ideelle stiftelser eller organisasjoner, legater eller lignende. Og så var det de offentlige.

Et gjennomgående trekk var at de private/frivillige barnehjemmene var verre enn de offentlige. Og det som var ille med dem, som nesten samtlige av de som hadde vært der klaget over var veldedigheten. Det er utrolig fornedrende å bli utsatt for veldedighet. Det er utrolig ydmykende å være en vare, der man stykkprisfinansieres og alt handler om å skape et økonomisk overkudd av omsorg.

Velferd ut i fra prinsippet Yte etter evne, få etter behov skal ikke handle om profitt, Det skal ikke være opp til stadig skiftende ildsjeler. Velferd og veldedighet har et ganske ulikt utgangspunkt i fht hvordan amns er på den som har behov for omsorg. Velferd, i den sosilistiske og sosialdemokratiske modellen, handler om at noen har et behov, og skal få det de trenger. Den som gir og den som får omsorgen er likeverdige. Veldedighet forskyver dette og likeverdigheten forsvinner.

Gammel 13-09-09, 22:45   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valget og barn med funksjonshemming

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Et gjennomgående trekk var at de private/frivillige barnehjemmene var verre enn de offentlige. Og det som var ille med dem, som nesten samtlige av de som hadde vært der klaget over var veldedigheten. Det er utrolig fornedrende å bli utsatt for veldedighet. Det er utrolig ydmykende å være en vare, der man stykkprisfinansieres og alt handler om å skape et økonomisk overkudd av omsorg.

Jeg ser absolutt denne problemstillingen når du peker på den. Men samtidig er ikke verden helt den samme nå som for 50 år siden heldigvis. I dag har vi til og med lover som beskytter mot at barn blir slått osv.

Det er godt mulig det kan være forskjell på forskjellige områder. Jeg har jobbet på kommunalt sykehjem, og på sykehjem drevet gjennom stiftelser, og det jeg så på Betanien som er drevet gjennom en stiftelse var: Bedre belegg med ansatte, og mer tilbud til pasientene (de fikk fysioterapi, og svømmetrening og aktivisering, og kulturtilbud osv. ) noe jeg ikke har sett noe til i kommunehelsetjenesten i de to kommunene jeg har jobbet i. Men så er det forskjell innen stiftelsesdrevne sykehjem også, for på feks. Røde Kors var det mindre belegg og flere sykemeldte, men også her mer tilbud til pasientene enn jeg har sett andre steder i kommunehelsetjenesten der det å komme seg gjennom dagen og rekke å få stelt alle var alt man hadde mulighet og råd til å ha fokus på.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.