Sv: Blanke ark
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Alle forstår vel at man ikke kan være supermenneske. Din jobb i så måte må være å gi din leder tydelige signaler på hva du ikke har mulighet til å få til innenfor de rammene du er gitt. Det er ikke du som legger rammene nemlig. Det blir parallelt med når jeg tar ventelista mi og slenger på bordet til sjefen og gir beskjed om at her er det ventelistebrudd, og jeg har ikke flere poliklinikkdager slik at det ikke er mulig å få til med mindre det skjer en omprioritering av ressurser. Man kan ikke klones, så man må si tydelig fra til sine ledere. Samvittigheten blir ikke så mye friskere av det, men man har i det minste plassert ansvaret der det hører hjemme.
Jeg er jo klar over det. Allikevel er dette alle læreres svarte samvittighet og noe man ikke kommer utenom. Men jeg har jo også kollegaer som er i mot alt nytt og nye ideer. Der er jeg heldigvis ikke. Men det er ikke lett.
Og når det gjelder personangrep har jeg definitivt fått en del av dem i min ikke så alt for lange karriere. Heldigvis begynner jeg å bli tryggere på meg selv og det jeg står for, men foreldrene i den første klassen min satte nesten en effektiv stopper for min lærerkarriere ved å gå på person og ikke på systemet. Selv om jeg visste at det var fordi jeg ikke fikk støtte nok i hverdagen så hjelper det ikke så mye. 
|