Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 12:08   #35
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Almennleger har vel spesialisering i almennmedisin, har de ikke? Og jeg vil tro at en fastlege på landet har ganske ca de samme utfordringene som en fastlege i byen. De treffer i hvert fall pasienter hele dagen, på samme måte.

Ja, men fastleger i byen har samme utfordringen som leger på distriktssykehus. Det er ikke alt de kan gjøre (på grunn av mangel på kompetanse, på grunn av flere avdelinger må innvolveres, på grunn av mangel på utstyr), og da bør de jo henvise videre.

Jeg synes godt at det kan være slik at man har allmennleger "over alt", store , men få regionssykehus. Og en del distriktssykehus som kan ta en del pasienter som blir for komplekse for allmennlegene, men som heller ikke trenger den kompetansen som er på et regionssykehus. (Og så kommer det til å være en masse tvilstilfeller, og de pasientene kommer som skrekkoppslag på VG. "Pasient ikke sendt til regionssykehus! Døde nesten!" eller "Regionssykehuset må gjøre jobben til distrikssykehusen". Den siste vil være i Morgenbladet kan jeg konstatere etter å ha lest det i en dag. En litt mer nøktern stil enn VG. Jeg elsker det! )

Men tvilstilfeller vil vi alltid ha innenfor helse. Det samme gjelder praksisen med hjemmefødsler/fødestuer/sykehusfødsler og alderhjem/sykehjem og medisinsk/kirurgisk på sykehusene. Så lenge det er mennesker som behandler mennesker og det utvises skjønn vil det bli noen feilbehandlinger - helt uavhengig av hvordan vi organiserer sykehusdriften.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.