Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 14:14   #201
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om du tenker på den listen så skrev jeg at disse sykehusene bør man vurdere å slå sammen eller legge ned.

Det er behov for et sykehus i Nord-Trøndelag, men sånn som det er nå at det ikke er nevrolog eller ØNH på Levanger er bare tøys. Det burde heller være ett fullverdig sykehus i Nord-Trøndelag.

Dette skjønner jeg ikke?
Mitt sykehus har ikke ØNH, så nå som poden skal utredes må vi kjøre 8 mil, til et annet lite lokalsykehus som har ØNH. Men mye heller 8 mil enn 20, som det hadde blitt med din løsning?
Hadde det forresten blitt så mye billigere, med tanke på at kjøringen dekkes av det offentlige?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 14:35   #202
Slettet bruker
Passiv

Standard

Definisjon på distrikter jeg mener det ikke er liv laga: Steder man må betale folk ekstra for å gidde å bo for å opprettholde infrastruktur. Når man må gi leger, ingeniører, lærere eller hva det nå skal være store motivasjonspakker for å ville bo og jobbe et sted så kjenner jeg ut fra den umiddelbare magefølelsen at det begynner å bli pengebruk jeg ikke er tilhenger av.

Om folk kan få bo der om de vil? Ja, klart det. Men da må man vel godta at det ikke er full pakke infrastruktur tilgjengelig i større grad.

Om tre mennesker velger å bo i ødemarka tilstrekkelig langt fra nærmeste legesenter så er det ikke sikkert at løsningen er å gi dem et legesenter der som staten betaler for.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 14:37   #203
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Definisjon på distrikter jeg mener det ikke er liv laga: Steder man må betale folk ekstra for å gidde å bo for å opprettholde infrastruktur. Når man må gi leger, ingeniører, lærere eller hva det nå skal være store motivasjonspakker for å ville bo og jobbe et sted så kjenner jeg ut fra den umiddelbare magefølelsen at det begynner å bli pengebruk jeg ikke er tilhenger av.

Om folk kan få bo der om de vil? Ja, klart det. Men da må man vel godta at det ikke er full pakke infrastruktur tilgjengelig i større grad.

Om tre mennesker velger å bo i ødemarka tilstrekkelig langt fra nærmeste legesenter så er det ikke sikkert at løsningen er å gi dem et legesenter der som staten betaler for.

Kan ikke se for meg at mange som bor i ødemarka forventer det heller. Men om man tenker noen av de sykehusene nevnt over her så er det ikke akkurat ødemark.

Jeg er for effektivisering, men jeg vet ikke alltid om sammenslåing av barnehager, skoler og slike ting kun gir positive resultater. Det er ikke alltid sånn at større er bedre, iallefall ikke for barna. Store enheter er kanskje økonomisk effektiv, men jeg vet ikke om det nødvendigvis er like effektivt på andre områder.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 14:38   #204
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Ingen, håper jeg. Men du skrev jo vurdere å slå sammen eller legge ned.

Ja, Levanger og Namsos bør man slå sammen.

Gammel 02-09-09, 14:39   #205
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Levanger og Namsos bør man slå sammen.

Jeg kan strekke meg til å godta det.

Gammel 02-09-09, 14:54   #206
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Men om man tenker noen av de sykehusene nevnt over her så er det ikke akkurat ødemark.

Åhjo. :fordomsfull:

Beklager lite konstruktive innspill.

Jeg har bodd på bøgda sjæl, og klarer ikke helt se logikken i at man har et sykehus på Lillehammer og et på Gjøvik. Det er sånn omtrent et kvarter mellom de.

Strålende sykehuspolitikk, I'm sure.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 14:59   #207
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har bodd på bøgda sjæl, og klarer ikke helt se logikken i at man har et sykehus på Lillehammer og et på Gjøvik. Det er sånn omtrent et kvarter mellom de.

Nei. Det var helt håpløst en periode da man delte opp fagavdelingene på de forskjellige sykehusene. Gastro og gyn er det livsfarlig at ikke er på samme sykehus for eksempel, de konsulterer hverandre hele tiden og ofte samarbeider på operasjoner. Pasientene gikk i skytteltrafikk i ambulanser mellom de forskjellige sykehusene. Jeg tror de gikk tilbake til at man må ha fullverdige sykehus, men da heller færre.

Gammel 02-09-09, 15:03   #208
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ser den altså. Men det er litt lenger mellom sykehusene her i Trøndelag

Gammel 02-09-09, 15:05   #209
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan ikke kommentere eksemplene her, fordi atte med unntak av Elverum, Gjøvik og Lillehammer (som jeg synes er innenfor helt grei avstand) så er jeg ikke så innmari bereist at jeg kan si hvor disse sykehusene ligger på en måte. :blånn med meninger likavel:

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:09   #210
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smilefjes: De er i d i s t r i k t e t.

Men altså, selv her i Bergen har man to sykehus. Det hadde neppe gått rundt uten. Men så er det ene privat/ideelt da. Med strek under ideelt, ettersom jeg er i mot privatisering av helsesektoren.

Sist redigert av Ru : 02-09-09 kl 15:16.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:10   #211
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kan ikke kommentere eksemplene her, fordi atte med unntak av Elverum, Gjøvik og Lillehammer (som jeg synes er innenfor helt grei avstand) så er jeg ikke så innmari bereist at jeg kan si hvor disse sykehusene ligger på en måte. :blånn med meninger likavel:

Hva? Kjenner du ikke Trøndelag?

Trondheim - Levanger er ca 1 time og 15 min.
Levanger - Namsos er ca 1 time og 50 min.

Gammel 02-09-09, 15:20   #212
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fant for øvrig ut på et seksjonsmøte at vi kunne tjent store penger på å selge fakler hver gang man foreslår å legge ned f.eks. føden på Voss, stenge Storken etc. Det ville vært et hyggelig påslag i en slunken sykehuskasse.

Gammel 02-09-09, 15:34   #213
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ru:

Ellers så er vel Nord-Norge en av de stoe utfordringene sykehusmessig, og det er jommen ikke så lett å se for seg hvordan det kan gjøres bedre. Trondheim-Namsos blir virkelig peanøtter i forhold til Lofoten eller Finnmark. Så folk reiser en hel dag for å komme frem til et sykehus som ligner et restlager fra 60-tallet, med leger som snakker russisk og holder røntgenbildene speilvendt før de gir deg en "utrolig sjelden diagnose der alt inni barnet ditt er speilvendt og det er antagelig dødelig, men vi vet ikke helt" og man har ultralydapparater der man knapt kan skimte konturer av noe bevegelig. De har virkelig et helt hinsides fatteevne magert tilbud. Men det ER klin umulig å opprettholde noe særlig høyere kvalitet med det befolkningsgrunnlaget, så hva gjør man?

Gammel 02-09-09, 15:49   #214
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ru:

Ellers så er vel Nord-Norge en av de stoe utfordringene sykehusmessig, og det er jommen ikke så lett å se for seg hvordan det kan gjøres bedre. Trondheim-Namsos blir virkelig peanøtter i forhold til Lofoten eller Finnmark. Så folk reiser en hel dag for å komme frem til et sykehus som ligner et restlager fra 60-tallet, med leger som snakker russisk og holder røntgenbildene speilvendt før de gir deg en "utrolig sjelden diagnose der alt inni barnet ditt er speilvendt og det er antagelig dødelig, men vi vet ikke helt" og man har ultralydapparater der man knapt kan skimte konturer av noe bevegelig. De har virkelig et helt hinsides fatteevne magert tilbud. Men det ER klin umulig å opprettholde noe særlig høyere kvalitet med det befolkningsgrunnlaget, så hva gjør man?

Jeg synes det er helt legitimt å betale leger mer, slette studiegjeld, doble barnetrygd, halver skatt what ever for å få til et helsetilbud med nogenlunde kompetente fagfolk.

Gammel 02-09-09, 15:55   #215
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg synes det er helt legitimt å betale leger mer, slette studiegjeld, doble barnetrygd, halver skatt what ever for å få til et helsetilbud med nogenlunde kompetente fagfolk.

Og hvor har du tenkt å ta disse legene fra?

Ben "pay attention now" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:56   #216
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ben "pay attention now" Murphy

Legefabrikken selvfølgelig!
Er det ikke der alle leger kommerifra?

Gammel 02-09-09, 15:58   #217
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Vi henter dem som såvidt kom seg gjennom medisinstudiet, de med aller laveste karakterer.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:59   #218
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Vi henter dem som såvidt kom seg gjennom medisinstudiet, de med aller laveste karakterer.

Det var ikke så verst idé, jeg har en hatliste over kronidioter som ikke bør ha legelisens. De burde sendes til et sted hvor folk ikke er så nøye på kvaliteten på helsetjenestene. De har forsåvidt en tendens disse legene til å havne på småsteder uansett hvor de ikke blir korrigert av kollegaer.

Gammel 02-09-09, 16:01   #219
Albertine
Passiv

Standard

Så folk på småsteder er ikke så nøye med kvaliteten? De er så dumme at de tar til takke med det de får?

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:02   #220
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke så verst idé, jeg har en hatliste over kronidioter som ikke bør ha legelisens. De burde sendes til et sted hvor folk ikke er så nøye på kvaliteten på helsetjenestene. De har forsåvidt en tendens disse legene til å havne på småsteder uansett hvor de ikke blir korrigert av kollegaer.

Er det derfor du skal ut i distriktet?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.