Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Og dette er vel nok et forsøk på å insinuere at de av oss som er mot dagens distriktspolitikk ønsker at alle skal flytte til Oslo, eller iallefall til det sentrale østlandsområdet. Jeg tror ikke noen har sagt det her. Fri og bevare oss.
Det jeg vil ha slutt på er så spredt bosetting som vi har i dag. Det er dyrt og uhensiktsmessig. Og det er neppe særlig miljøvennlig å bygge og vedlikeholde all infrastrukturen som trengs. Jeg mener, som jeg har sagt før i tråden, at mange av småsamfunnene i Norge ikke har tilstrekkelig grunnlag for å videreutvikle verdifull kultur, og at de på mange områder er for lite i stand til å ta vare på folk som skiller seg ut (jeg vet at det ofte påstås at man tar seg mer av hverandre «på landet», hvilket jeg avviser). Jeg er ikke for et samfunn der de fleste kan ha det bra. Jeg vil at det skal være muligheter for at de andre også skal kunne ha det. Småsamfunn kommer her, etter min mening, vedlig til kort.
Det vi konkret bør begynne med i Norge er å slå sammen kommuner og å legge ned sykehus og skoler.
Jeg er ellers for å finansiere mange ting som er frivillig å gjøre for de som etterspør dem, men jeg ønsker jo ikke å betale hvis jeg mener det er totalt bortkastede penger.
Ben "no financial encouragement for inbred hillbillies" Murphy
Jeg kjenner at vi nok er VELDIG, VELDIG uenige om dette.
Jeg sloss gladelig tintil døden for lokalsykehuset vårt. Jeg har født to unger der, og tryggheten i å gå gravid og VITE at om noe skulle skje har jeg 10 min med bil for å få hjelp, ikke 3 timer betyr uendelig mye!
Og når mellomste drakk noe han slettes ikke burde drukket kunne vi hive han i bilen og være på en intensivavdeling på 7 minutter.
Så snakk ikke om å ta sykehuset mitt!! 
Og jeg mener vikelig at noe av den mest verdifulle kulturen vi har, er dyrket fram nettopp på bygda. Hva er vel Oslo eller Bergen til å tavare på det som virkelig er Norsk kultur? Rosemaling, laftede tømmerhus, sætring, matkultur, hesjing av høy? Ku-lokk alt dette som er en del av det Norske? Men det er kanskje ikke høyverdig nok?
Når det gjelder å ha det bra på landet, så er min erfaring at det ikke er hvor du bor som avgjør om du har det bra, men hvordan du har det 
Alle må få bo der de trives best, og jeg unner Oslo å få operaen :generøs i dag: med da kan jammen Oslo unne meg lokalsykehuset mitt