Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Men, hvem kan være sykmeldt i årevis, da? Man kan jo ikke være sykmeldt mer enn et år, og når du har brukt opp det året, har du 6 mnd karantene før du kan bli sykmeldt igjen.
Joda, jeg overdrev nok litt der. Jeg synes uansett at 6-12 mnd er sløsing av penger hvis de brukes til å "finne seg sjæl." Man bør klare å lete uten statsstøtte.
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Må du slutte å være hårsår, rine. Jeg har hverken direkte eller indirekte sagt det. Det jeg imidlertid hevder er at det er rimelig fordomsfullt å tro at noen går sykemeldt i "årevis" som du sier fordi de skal "finne seg selv" elle "trenger tid for å pleie seg selv", det er da ingen som får sykemelding for sånt, foruten i de tilfeller legen er på bærtur. Det jeg videre sier er at folk gjerne kan si slikt fordi de ikke vil utbrodere hva det er som feiler dem. Kanskje fordi de til og med lider av noe som er stigmatisert i samfunnet.
Det å slenge syke under "betal den sjøl fordi det er folk som sulter i Afrika kammen" blir for drøyt altså. Litt av tingen med en velferdsstat som vår er at borgere har rett på sykemelding om legen først mener at de er så syke at de ikke bær være i arbeid. Nå er det heller ingen som kan gå i årevis slik du skisserer, men det er et helt annet spor. Selv gikk jeg en periode over nesten to år hjemme og slang etter dine begreper. Dette var etter kreftsykdom og deretter fordi jeg var totalt utslitt av prosessen med å bli frisk. Så når jeg var bare utslitt og trengte tid for meg selv så skulle jeg betalt dette selv, eller?
Jeg tror vel neppe jeg er den mest hårsåre i denne tråden. Du skrev uansett dette, som jeg ikke uten videre klarer å tolke på en positiv måte:
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Kanskje det er fordi du er såpass fordomsfull at de sier at de må tenke litt på seg selv?
Jeg vet om flere (jeg vil si mange) som sier at de trenger tid til å slappe av, tenke, finne ut hva de vil her i livet, osv osv. Selvfølgelig vet man aldri hva som virkelig feiler folk, men hvis vi nå, for moro skyld, skal ta utgangspunkt i at folk faktisk snakker sant og at det ikke alltid er en eller annen skummel diagnose som ligger bak "tid til seg selv"- utsagnet, ja, da synes jeg ikke det er samfunnet sin oppgave å finansiere dette. Klart det er søkt å dra "fattige i Afrika" inn i diskusjonen, men jeg mener faktisk det er sløsing med ressurser å gå sykemeldt for luksusproblemer. At du var utslitt etter en kreftsykdom og var hjemme i to år har vel ingenting med saken å gjøre? Så vidt jeg vet, er det en diagnose som heter fatigue (eller noe slikt) og det skulle vel bare mangle at du ikke fikk være hjemme til du var helt frisk igjen. (Nå synes jeg du var litt hårsår.)
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Klart det går an å diskutere trygdemisbruk. Men må det gjøres hver gang en uføretrygdet nevner situasjonen sin?
Jeg oppfattet det som om vi diskuterte litt av hvert. Det finnes vel uansett ingen mal som sier hvilken retning diskusjonen skal ta etter HI? (Da må man i så fall si fra i HI hvilke svar man vil ha.) Jeg tror forresten ingen her inne synes det er galt at Jesscia og/eller mannen er uføretrygdede, jeg oppfatter ikke noen av innleggene som skjulte spark til HI.
|