|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJeg er enig med Hattifnatten at det blir feil å bruke ordet "lemlestet" når det faktisk ikke er en permanent skade (i betydningen "gir permanente plager/smerter/hemmer livsutfoldelse/helse").
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse
Men nå sier jo faktisk loven at det er kjønnslemlestelse ikke bare hvis det påføres skade (som jo i mange tilfeller dessuten er subjektivt), men også hvis det påføres varige forandringer.
|
|
|
#3 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2009
![]() |
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseHuff.... mishandling er mishandling. Der står jeg i den saken. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Jeg er enig i at de aller fleste former for kjønnslemlestelse av jenter er langt mer barbarisk enn det som gjøres med gutter. Men tror du ikke ganske mange som driver med det egentlig også gjør det av sedvane og fordi en uomskåret jente/kvinne ansees som "ekkel"? Jeg bare spør, altså - jeg tviler liksom på at de fleste foreldrene til disse barna tenker på at de skal holde kontroll på hennes forplantning, jeg ville tro at de gjør det fordi det er sånn man gjør, og om man ikke gjør det, blir hun ikke en "skikkelig" kvinne.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Er det en sosialantropolog i salen?
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Ikke primært kosmetisk, nei, og jeg ser absolutt poenget ditt. Men tanken er kanskje likevel i noen grad at en uomskåret kvinne er "ekkel" (på en annen måte enn en uomskåret mann er det, men likevel), og at det rett og slett er utenkelig å ikke utføre inngrepet.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
En annen sak er at "bedrer hygienen" er en gammel eufemisme for "hindrer onani". Det å fjerne forhuden hindrer riktignok ikke onani (veldig lite hindrer egentlig onani), men tanken er likevel ganske uhyrlig, og slett ikke så langt fra tanken bak omskjæring av jenter som man kunne tro. (Og du har ikke lyst til å se de bildene jeg fant da jeg googlet "circumcision complications".
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|