Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-09, 15:24   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror det kanskje er der mange ofte misforstår? "Klarer han det klarer han sikkert det også". For noen består kanskje valget av å enten eller, snarere enn både-og?

Det man da kanskje tenker er at den energien brukt på arbeidsplassen akkurat da, vil gi et dårligere resultat enn om man bruker det på å f.eks. ringe en venn. Den dagen man derimot kan klare begge deler, kanskje med moderasjon begge steder, da kan det absolutt være på sin plass med noen timer på arbeidsplassen.

Men jeg tror det ofte kan være slik at man ser at noen får til noe og tror det handler om generelt funksjonsnivå, når det i realiteten er snakk om prioritering og knappe ressurser.

Jeg tror at i svært mange tilfeller så er det fullt mulig for folk å være på jobb, dersom de får f.eks. redusert arbeidstid og tilpassing av arbeidsoppgaver eller arbeidsplassen. Men i noen tilfeller går ikke det, selvsgt. Likevel tror jeg bestemt at flertallet vil kunne jobbe, hvis de mentalt innstiller seg på å jobbe med den delen av kroppen som er frisk, i stedet for å fokusere på det som er sykt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 15:39   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror at i svært mange tilfeller så er det fullt mulig for folk å være på jobb, dersom de får f.eks. redusert arbeidstid og tilpassing av arbeidsoppgaver eller arbeidsplassen. Men i noen tilfeller går ikke det, selvsgt. Likevel tror jeg bestemt at flertallet vil kunne jobbe, hvis de mentalt innstiller seg på å jobbe med den delen av kroppen som er frisk, i stedet for å fokusere på det som er sykt.

Amen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 19:25   #3
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det tror jeg du har helt rett i.

Min erfaring er at arbeidsgiver ikke er så veldig interessert i det. Da jeg jobbet som tegner og fikk musearm etter 15 år i jobben så var det ingen mulighet for å få andre arbeidsoppgaver. Bedriften jeg jobbet for var blitt så spesialisert at det vi drev med var tegning på data. Noen år før var det andre tider. Da kunne vi variere med å jobbe ute også, men etter omorganiseringer så var det mindre muligheter.

Nå som jeg er kreftsyk og vil tilbake i jobb er det viktig for meg å få en myk start for å finne ut hva jeg klarer å jobbe. Jeg er lærer og skolen er så presset på ressurser så jeg vet at det er vanskelig å ta for mange hensyn. Jeg håper å få en avtale med NAV om at de kan betale for meg i en overgangsfase så jeg kan gå utenpå en kollega og se hva jeg kan jobbe. Det minsker presset på meg og det blir mer positivt for alle parter. Ingenting galt om skolen jeg jobber på. De er veldig imøtekommende, men har også sine rammer.

Det har de siste årene vært lettere for uføretrygdede å gå tilbake i jobb om helsa har tillatt det. Før var man uføretrygdet for resten av livet, men slik er det heldigvis ikke nå. Det burde også være slik for sykemeldte at de kan få prøve seg i jobb uten for mye press og stress. Det må føles "ufarlig" å gå på jobb, og ikke for mye press. Jeg tror man gjør vondt verre om man presser noen i jobb om de ikke er klar for det. Det må være et mildt press og en må få den tid man trenger til å modnes med tanken. Dette er for de det passer for. Noen trenger absolutt ikke noe press. De må få fred.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
høyre, nav, sykemelding

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:48.