Sv: Arroganse
Det høres helt normalt ut, spør du meg, at folk automatisk tar utgangspunkt i at kvinne=teknisk inkompetent. Det gjelder ikke bare selgere, og det er ikke bare menn som har den holdningen. Mange år i mannsdominerte miljøer har vist meg at det nesten ikke er grenser for hvor undervurdert man kan bli som kvinne når det gjelder kjennskap til tekniske duppeditter.
Jeg er så vant til sånt at jeg, dersom jeg har det travelt, ofte innleder en samtale med utsagn av typen: "Hei, jeg lurer på slik og slik. Du kan godt snakke teknisk med meg, for jeg kommer til å skjønne hva du snakker om." Det har spart meg for maaaange omganger hos førstelinjesupport, med samtaler av typen "Den tingen til høyre kalles musen. Ta den i høyre hånd. Den tingen foran deg kalles tastaturet. De knappene med bokstaver på kalles taster. Det er de du skriver med. La oss se om vi kan finne ut av problemet ditt sammen." Det er nemlig slik man behandler kvinnelige kunder når de har spørsmål om datamaskiner.Med mindre man på forhånd er gjort oppmerksom på at kunden har jobbet med datamaskiner i 15 år. (I alle fall hvar det slik lenge. Det er bedre nå.)
|