Sv: Om kjæresten din hadde vært med i en alvorlig ulykke ...
Jeg er kjent med kommunikasjonshjelpemidler så som RollTalk, ect gjennom jobb, men jeg skal være ærlig å si at dersom dette var den eneste kommunikasjonsmetoden "kjæresten" hadde greid å nytte hadde jeg nok ikke blitt værende Når det er sagt mener jeg, med kommunikasjon, kroppsspråk, blikkontakt, berøring, ect i tillegg til talende/skrivende språk. Dersom det ikke var håp om noe særlig kommunikasjon via noen av de nevnte metodene hadde jeg ikke, slik jeg ser det nå, hatt noe utbytte av forholdet og dermed hadde jeg valgt å avbryte det.
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Siden jeg har tatt studier i to år nå i alternative kommunikasjonsformer for mennesker som mangler talespråk (ASK-studier på hive), er involvert i frivillig arbeide med folk som ikke har talespråk, og har en sønn som bruker talemaskin, synes jeg det er interessant at det virker som flere mener kommunikasjon er synonymt med talespråk. Det er det ikke, nødvendigvis! Verden går utrolig fort framover på den fronten nå, og det finnes kommunikasjonshjelpemidler som man kan bruke selv om man bare har kontroll over øyemusklene (!).
Riktignok går det saktere enn talespråk, men mangel på talespråk er ikke den store hindringen for kommunikasjon lengre som det var. (tenk Stephen Hawking, eller døvespråk for den sakens skyld)
|