Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å komme fra et møblert hjem

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 10:34   #1
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å komme fra et møblert hjem

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg har hørt det mange ganger. Det betyr vel at det er et "skikkelig" hjem, med normale normer og regler, gjennomtenkt barneoppdragelse og omsorg og slikt.

Nja. Jeg forbinder "møblert hjem" mer som finborgerlig; altså litt overklasse.

Synes uansett det var et pussig uttrykk å bruke i denne sammenhengen. I motsetning til hva? De som da ikke kan smøre skiva si selv er da ressurssvake (les: fra et dårlig møblert hjem)?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 10:51   #2
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nja. Jeg forbinder "møblert hjem" mer som finborgerlig; altså litt overklasse.

Synes uansett det var et pussig uttrykk å bruke i denne sammenhengen. I motsetning til hva? De som da ikke kan smøre skiva si selv er da ressurssvake (les: fra et dårlig møblert hjem)?

Forbinder det også med et hjem med penger OG kulturell kapital. Bruker begrepet humoristisk selv.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 10:53   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

finborgerlig Ser oss for meg.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 10:57   #4
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Forbinder det også med et hjem med penger OG kulturell kapital. Bruker begrepet humoristisk selv.

Jeg forbinder det ikke med penger, men dannelse.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 11:17   #5
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg forbinder det også mest med dannelse. Mormor og hennes søstre brukte ikke dette begrepet, men snakket mye om "pene hjem". I det begrepet lå det en kombinasjon av ryddig, rent, pent, og dannelse. Mamma var temmelig irritert på mora si og tantene sine da de snakket om at folk kom fra "pene hjem".

Mange nyanseforskjeller og varianter av hva man legger i begreper, ja. Når jeg hører begrepet 'møblert hjem' tenker jeg først og fremst på dannelse og intellektuelle verdier - bøker som bør være lest etc. 'Pene hjem' forbinder jeg med ryddig, rent og pent og ingen opprørske meninger, hverken politisk eller i sosiale sammenhenger. Det kan man gjerne ha i 'møblerte hjem'. Hvis 'phint' (for å stjele fra Divine) nevnes er det penger med i bildet.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.